KORT 6 250 miljard nodig voor infrastructuur In totaal is in de periode tot 2030 250 miljard nodig voor rijkswegen, spoorwegen, gemeentelijke infrastructuur, waterveiligheid en ondergrondse infrastructuur. Dat stelt Stichting Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in het rapport ‘Investeren in de infrastructuur’. In de komende decennia staat Nederland voor grote uitdagingen op het gebied van de infrastructuur. Toenemende welvaart, groeiende mobiliteit, klimaatverandering en veroudering van de bestaande voorraad leveren omvangrijke investerings- en onderhoudsopgaven op, stellen de auteurs. Na de crisis De crisis in de bouw heeft een dip in investeringen veroorzaakt. Tussen 2010 en 2013 is de inframarkt met 10 tot 15 procent geslonken. Volgens het rapport vertaalt zich dit in een hogere filedruk. Voor de komende jaren is structureel 8 miljard euro te weinig gereserveerd in het Infrastructuurfonds, waarvan ruim 3 miljard voor het wegenbudget en 5 miljard voor de spoorwegen. De aangekondigde automatische verlenging hiervan zal dit niet oplossen. 6 De opgave voor het wegen- en railnet is volgens het EIB geschat op 45 miljard euro tot 2030. Gemeentelijke wegen en rioleringen vragen om een investering van 50 miljard. Waterkeringen en ondergrondse infrastructuur hebben respectievelijk 20 miljard en 25 miljard euro aan investeringen nodig. Willen we infrastructuur gereedmaken voor de elektrische en zelfrijdende auto’s zal dan nog eens een miljardenimpuls nodig zijn. Snelwegen voorzien van oplaadgeleiding voor elektrische voertuigen kost namelijk 1 miljoen euro per kilometer. Het rapport is online in te zien via www.eib.nl 8 miljard euro per jaar te kort in het Infrastructuurfonds NGINFRAmagazine 11 Pagina 10

Pagina 12

Voor tijdschriften, online onderwijs catalogi en verenigingsbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw nieuwsbrieven.

NGinfra 4 2016 Lees publicatie 159Home


You need flash player to view this online publication