LUNCHBOX In ‘De Lunchbox’ spreekt NGinfra elke editie iemand uit de infrapraktijk over zijn of haar dagelijkse werkzaamheden en langetermijndoelen. Ook een keer lunchen met de redactie? Mail uw verhaal naar redactie@nginfra.nl Liever een modulair systeem Als je als infra-architect de infrastructuur opnieuw mocht ontwerpen, hoe zou het systeem er dan uitzien? We legden deze vraag aan Frank Bokhorst voor, lid van Themacenter Beschikbaarheid. Zijn antwoord: ‘Ik zou zorgen voor onafhankelijke functiedragers, die je modulair kunt wijzigen of vervangen.’ D e totale spoorlengte in ons land bedraagt zo’n 7000 kilometer. Verspreid over dit spoor bevinden zich ruim 400 stations en nog veel meer overwegen: in totaal 2589. We leven in een dichtbevolkt gebied met vervlochten infrastructuren en daarbij hoort een geavanceerd spoorsysteem. Bepalen hoe dat systeem eruitziet of zou moeten zien en hoe de verschillende onderdelen samenhangen, is het werk van een infra-architect. Frank Bokhorst is infra-architect bij spoorbeheerder ProRail. In zijn dagelijkse praktijk werkt hij aan de optimale combinatie van fysieke infrastructuur en materieel, aangevuld door ICT-systemen, om rijden en reizen op elk moment van de dag 30 mogelijk te maken. Bokhorst: ‘De infra-architect is de schakel tussen nieuwe ontwikkelingen, zowel binnen als buiten de sector, en de infrastructuur. Je vertaalt de mogelijkheden van nieuwe techniek door naar toepassing in de spoorsector. Daarnaast ga je uit van de bestaande Hoe die verschillende functies met elkaar verweven zijn, is niet altijd even duidelijk en ook niet op elke plek in het net hetzelfde. assets. Systemen die verouderd of achterhaald zijn, moeten worden vervangen. Dat vertaal je door in een behoefte aan nieuwe infra en materieel. Dit is de aanbodzijde van ons werk. Aan de andere kant, de vraagzijde, analyseer je de behoeften van reizigers en verladers in de vorm van nieuwe logistieke vraagstukken, die om verbeterde prestaties en/of aanpassingen van de infrastructuur kunnen vragen. En last but not least, probeer je altijd de kosten van het spoor zo laag mogelijk te houden. Het gaat om veel belastinggeld.’ Als infra-architect heb je altijd te maken met een systeem dat er al ligt en organisch gegroeid is; een extra spoor erbij, een nieuw beveiligingsNGINFRAmagazine DOOR LISETTE VAN BEUSEKOM Pagina 29

Pagina 31

Interactieve online rapport, deze reclamefolder of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van earchief.

NGinfra 4 2016 Lees publicatie 159Home


You need flash player to view this online publication