Frank Bokhorst (58) werkt als infra-architect bij ProRail en heeft in zijn carrière bijna de gehele spoorketen doorlopen. Hij stond aan de wieg van de magneetkaart – de vroege voorloper van de huidige ov-chipkaart –, werkte in zeer verschillende functies bij NS, Railned, NS Cargo en ProRail en is sinds 2009 werkzaam bij de spoorbeheerder als infra-architect. systeem, een upgrade van de ICT-infrastructuur. Het komt in ons land niet zo vaak voor dat we een compleet nieuw spoor van a tot z aanleggen. In hoeverre kun je het spoorsysteem dan nog ‘ontwerpen’? ‘Dat klopt. Het systeem is best complex geworden. Er zijn veel verschillende “functiedragers”, zoals wij dat noemen. Je hebt de spoorstaven zelf, die als primaire functie geleiden hebben. En een hoogspanningsnet, dat moet voeden. Zo heb je nog meer functies in zo’n systeem: beheersen, beveiligen, transfereren, dragen en communiceren. Die functies lopen allemaal door elkaar heen. Want de spoorstaven dragen ook bij aan het voeden, omdat er stromen doorheen lopen. Hoe die verschillende functies met elkaar verweven zijn, is niet altijd even duidelijk en ook niet op elke plek in het net hetzelfde.’ Beïnvloedt dat de prestaties van je infrastructuur? ‘Niet in de zin van dat daardoor de treinen niet meer kunnen rijden. Maar je hebt wel te maken met een spinnenweb van relaties tussen verschillende functies, waardoor je niet zomaar iets kunt veranderen. Als je één onderdeel of functie vervangt, is het op voorhand moeilijk in te schatten wat het met de rest doet. Dat kan het proces van vervangen en innoveren vertragen, want je zult vooraf nauwkeurig in kaart moeten brengen wat de consequenties zijn van je acties. Het beïnvloedt dus vooral je flexibiliteit.’ En die flexibiliteit wordt belangrijker als ontwikkelingen sneller gaan? ‘Klopt. We zijn gewend technieken aan te leggen waar we vijftig jaar of langer gebruik van kunnen maken. De uitdaging van nu is om technieken te gebruiken met een kortere levenscyclus, die bijvoorbeeld in tien jaar zijn afgeschreven.’ Waar ligt dan concreet de uitdaging? ‘Zowel de technieken als de spoorregelgeving zijn gericht op lange levensduren. Technieken worden robuust ontworpen en zorgvuldig op elkaar afgestemd. Dat is ook wettelijk vastgelegd. Kiezen voor een minder robuuste techniek kan consequenties hebben voor bijvoorbeeld de veiligheid. Dus je zal moeten toetsen of je met een kortcyclisch spoorsysteem nog aan de regelgeving voldoet. We worden daarin soms wel beperkt in onze speelruimte. Afwijkende technieken moeten daarnaast door verschillende instanties en organisaties worden getoetst. Daar gaat veel tijd overheen en het maakt ons als sector ook logger.’ Als je het spoorsysteem opnieuw mocht uitvinden, hoe zou dat er dan op hoofdlijnen uitzien? ‘Als een modulair systeem. We zullen het simpeler moeten maken waar dat kan en moeten werken met onafhankelijke functiedragers. Om verschillende redenen is dat wenselijk. Enerzijds kun je sneller innovaties NGINFRAmagazine 31 Pagina 30

Pagina 32

Voor catalogussen, online whitepapers en gidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw uitgaven.

NGinfra 4 2016 Lees publicatie 159Home


You need flash player to view this online publication