KORT 4 Brandbrief infra aan Rutte Om de mobiliteit in Nederland op een acceptabel niveau te houden is de komende jaren meer geld voor infrastructuur nodig. Dat is de boodschap van een brandbrief die 24 organisaties en belangenclubs aan premier Rutte hebben gestuurd. De organisaties, waaronder ProRail, Schiphol, Transport en Logistiek Nederland en de ANWB, stellen in de brief dat ‘de mobiliteit in Nederland stagneert nu de economie weer groeit’. Dat resulteert in dagelijks stilstaan op wegen binnen en tussen steden, ruimtegebrek op het spoor en stilliggende binnenschepen voor onbediende sluizen. De tien miljard euro die de regering de komende twee jaar vrijmaakt voor de infrastructuur in het Infrastructuurfonds, is volgens de opstellers van de brief niet genoeg. Daarvan gaat de helft al naar onderhoud van bestaande infrastructuur. Extra geld is nodig voor een capaciteitsvergroting voor treinen, bussen en lightrailverbindingen, meer fietsparkeerplaatsen bij treinstations en ov-haltes, en daarmee meer ruimte voor reizigers en verladers, een hoger reiscomfort en doorstroming over water door betere bedieningsmogelijkheden van sluizen en bruggen. • 4 5 Investeren in aanleg weg en spoor heeft geen zin De investeringen die nodig zijn voor de aanleg van meer infrastructuur om congestie tegen te gaan, wegen niet op tegen de maatschappelijke kosten. Dat stellen CPB en PBL in het rapport ‘Kansrijk mobiliteitsbeleid’. Het aantal files blijft volgens het rapport naar schatting tot 2030 op het huidige niveau. Daarom wegen de opbrengsten van verbreding en nieuwe aanleg van rails en wegen niet op tegen de inkomsten. Doordat de ruimte in Nederland steeds beperkter is, zijn de kosten om nieuw asfalt in te passen zeer hoog. Uitbreiding van de spoorcapaciteit vergroot de mobiliteit en bereikbaarheid slechts beperkt, en tegen relatief hoge kosten. Beter zou het beter zijn om met rekeningrijden geld op te halen en dat te steken in onderhoud en beheer van de bestaande infrastructuur, en de mogelijkheden te verbeteren om naar en van het treinstation te gaan. Lees het rapport op bit.ly/KansrijkMobiliteitsbeleid 10 5 Rectificaties NGinframagazine #1 Op pagina 11 spreken we over 300 miljoen klanten van Liander. Dit moeten er 3 miljoen zijn. • In het bijschrift van de foto op pagina 44 wordt gesproken over mogelijk ‘ongewenst’ gebruik van ons open transportsysteem, maar dit moet ‘onvoorzien’ gebruik zijn. NGINFRAmagazine Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een sportblad, digi-magazine of digi-vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online bladerbaar maken.

NGinfraMagazine 2 2016 Lees publicatie 207Home


You need flash player to view this online publication