KORT 4 Samensmelting A15 en A12 De A15 wordt aangesloten op de A12, zodat een rechtstreekse wegverbinding ontstaat tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. De toekomstige samensmelting van de A12 en A15 krijgt de naam ‘knooppunt De Liemers’, vernoemd naar de streek waar de nieuwe weg doorheen loopt. Dat hebben Rijksoverheid en provincie Gelderland bekend gemaakt. ‘We leggen een belangrijke nieuwe verbinding in het Nederlandse wegennet aan’, stelt Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. ‘De A15 is een nationale transportcorridor, van groot belang voor het transport van goederen tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg loopt nu nog dood in een weiland. Voor de economie van Nederland is het belangrijk dat het verkeer direct naar Duitsland kan doorrijden.’ 2019 start Het totale project inclusief maatregelen op het onderliggend wegennet kost zo’n 860 miljoen euro. Naast de betere verbinding met Duitsland draagt het nieuwe stuk snelweg ook bij aan de doorstroming in de regio Arnhem-Nijmegen. Ongeveer een derde deel van de aanlegkosten wordt betaald uit tolgelden. De tolheffing is tijdelijk en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2019. De nieuwe weg gaat in de periode 2021-2023 open voor het verkeer. 5 5 Vermogende Belg kan mee-investeren in infrastructuur De Belgische federale regering versoepelt de regels voor investeringen in infrastructuur. Ze hoopt daardoor meer privégelden aan te trekken voor onder meer ziekenhuizen of wegen, bijvoorbeeld van rijke landgenoten. Instortende Brusselse tunnels en nieuwe wegen en tunnels om de verkeersknoop rond Antwerpen te ontwarren: twee recente voorbeelden van dringende infrastructuurprojecten bij onze zuiderburen. Geld om het op te lossen is er echter niet. Daarom heeft de regering de strenge regels voor de zogenaamde gereglementeerde vastgoedvennootschappen (GVV’s) versoepeld. Hierdoor wordt het eenvoudiger gemaakt om institutionele investeerders aan te trekken en, naast vastgoed, ook geld te laten vloeien naar infrastructuurprojecten. Door projecten 10 te verhuren aan bijvoorbeeld aan de overheid, kan rendement worden behaald. 100.000 euro Ook is er een rol weggelegd voor vermogende Belgen. Particulieren kunnen vanaf 100.000 euro in het kapitaal stappen van de institutionele (niet-beursgenoteerde) GVV’s. De aard van de projecten wordt bepaald door de marktvraag. ‘Maar dat kan zeer breed gaan, van scholen en ziekenhuizen tot wegen of energie-infrastructuur’, stelt het kabinet van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), die het initiatief nam voor de veranderingen. 4 NGINFRAmagazine Pagina 9

Pagina 11

Interactieve online catalogus, deze uitgave of pdf is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi reisgidsen.

NGinfraMagazine 0x1 2017 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication