KORT Onze infrastructuur is sterk met elkaar verweven en de wederzijdse afhankelijkheid wordt groter. Veel nieuws en actualiteiten richten zich niet langer op één sector, maar hebben invloed op ons gehele infrastructurele systeem. De trending topics op een rij. 1 Schiphol en Rijkswaterstaat tekenen circulaire deal Noord-Holland Schiphol heeft samen met onder meer Rijkswaterstaat, de provincie en verschillende gemeenten een overeenkomst getekend om circulaire economie in Noord-Holland te stimuleren. Met de intentieverklaringen spraken de organisaties tijdens de ‘Dag van de Samenwerking’ af om gebruik van primaire grondstoffen versneld terug te dringen. Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, Jan Hendrik Dronkers, kijkt tevreden terug op de tekening: ‘Samenwerken biedt kansen om meer te bereiken en kosten te besparen. Landelijk investeren we al stevig in duurzaamheidsgerichte samenwerking, maar echte duurzaamheidsresultaten moeten vorm krijgen in de haarvaten van de samenleving, in de regio en dicht bij de burger. Noord-Holland pakt daarin een voortrekkersrol.’ Op de Dag van de Samenwerking, georganiseerd door Rijkswaterstaat, gingen de organisaties in gesprek over hoe zij elkaar kunnen inspireren en verder helpen op het gebied van duurzame bereikbaarheid, energiebesparing, duurzame gebiedsontwikkeling en circulaire economie. De deal is mede ondertekend door onder meer Provincie Noord-Holland, Waterschap Amstel, Schiphol, Havenbedrijf Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat West-Nederland Noord. 8 1 2 2 Mobiliteitsalliantie breidt uit De Mobiliteitsalliantie is uitgebreid met acht nieuwe partijen. In totaal 17 spelers op het gebied van mobiliteit en vervoer onderschrijven het manifest Vooruit! voor de inrichting van een duurzaam mobiliteitssysteem, dat in december werd gepresenteerd. Qbuzz, Rover, Fietsersbond, Bovag, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, MKB Infra, de Vereniging voor Zakelijk Rijders en de Federatie voor Historische voertuigen zijn toegetreden tot de alliantie. Ze stellen dat voor het oplossen van mobiliteitsknelpunten tot 2030 tenminste 1 miljard euro per jaar extra nodig is, bovenop de reserveringen in het MIRT. Ook verdere ophoging en voortzetting van het Infrastructuurfonds voor de periode 2030-2040 en een systeemsprong zijn noodzakelijk. De alliantie wil daarnaast een minister van Mobiliteit met ‘doorzettingsmacht’ die de transitie naar duurzame mobiliteit vorm gaat geven. Nog meer partijen De alliantiegenoten werken de komende tijd aan de concretisering van het manifest en aan een politieke agenda. Ze willen nog meer partijen benaderen voor een verdere verbreding van de alliantie. De negen initiatiefnemers zijn de NS, RAI Vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en KNV. NGINFRAmagazine Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een lesboek, paperator of digi gidsen? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine online plaatsen.

NGinfraMagazine 0x1 2017 Lees publicatie 226Home


You need flash player to view this online publication