FEATURE Infrastructuur voor optimale logistieke netwerken Hoe verknoopter, hoe beter Wie als treinreiziger vertraging oploopt, stapt over op de bus of rijdt met iemand mee. Voor een pakketje of een container ligt dat ingewikkelder. Het implementeren van de seamless multimodal journey in het goederenvervoer heeft nogal wat voeten in aarde. Zowel voor de logistieke als de infrasector. Verknoping, marktwerking en samenwerking, daar gaat het om. DOOR LISETTE VAN BEUSEKOM G roei in handel, onder andere door de opkomst van China in de wereldeconomie, stijgende koopkracht en demografische veranderingen. Dat zijn de drie ontwikkelingen die het wereldwijde transportvolume kunnen verdubbelen of verviervoudigen. Ons huidige vervoerssysteem kan dit niet aan. We zullen netwerken slimmer moeten organiseren en benutten om – niet alleen als land, maar ook in Europa – onze economische positie te behouden en bereikbaar en leefbaar te blijven. Wat vraagt dit van onze infrastructuur? On demand schakelen Een optimaal logistiek netwerk kan on demand schakelen tussen de verschillende modaliteiten. ‘Het gaat er bij goederenvervoer om dat je iets vervoert van A naar B. Of dat nu per truck, per trein, per schip of per vliegtuig is, dat doet er eigenlijk niet toe. Als het maar betrouwbaar is’, stelt Dick van Damme, lector Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Synchromodaal vervoer is het concept dat je op ieder moment in de keten gebruik kunt maken van meerdere modaliteiten. Stel, je vervoert 12 een vracht via de binnenvaart, maar op dat moment ligt er een rijnaak vast, dan moet je idealiter direct kunnen overschakelen op een andere modaliteit.’ Het netwerk optimaal benutten Dick van Damme Lector Logistiek – Hogeschool van Amsterdam Overschakelen kost tijd en tijd is geld. Synchromodaal vervoer betekent dus niet dat je tussen A en B voortdurend aan het schakelen bent, maar je wilt de keuze voor een bepaalde modaliteit zo lang mogelijk uitstellen. Liefst tot vlak voor het transport begint. Daarvoor zijn overzicht over de ketens heen en van het hele beschikbare netwerk nodig. Van Damme: ‘Binnen de logistieke sector is de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in het optimaliseren van de verschillende schakels. Bedrijven hebben hun eigen interne processen zo efficiënt mogelijk ingericht, daarin is weinig winst meer te halen. Daarna zijn ook de logistieke ketens geoptimaliseerd. De volgende stap die we moeten maken, is over de ketens heen kijken naar het totale netwerk. Waar kunnen we stromen bundelen?’ Een logistieke en infra-opgave Dat bundelen is eenvoudiger gezegd dan gedaan. ‘Er zijn partijen die geld NGINFRAmagazine Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een editie, uniflip of e-presentaties? Gebruik Online Touch: rapport naar een digitale publicatie converteren.

NGinfra 3 2016 Lees publicatie 311Home


You need flash player to view this online publication