FEATURE verdienen aan een niet-transparante keten. Ze houden de oude keten in stand, omdat ze anders zelf overbodig worden. Denk aan een vervoerder die afhankelijk is van een expediteur voor zijn lading. Het realiseren van synchromodaal vervoer is technisch al lang mogelijk, maar voor de implementatie in de praktijk heb je de medewerking van verschillende partijen nodig. Op dat vlak zit nog een grote bottleneck.’ Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur van Dinalog, Dutch Institute for Advanced Logistics, bevestigt dat. ‘Voor synchromodaal vervoer moeten ladingsstromen van voldoende niveau zijn. Een vrachtwagen heb je zo gevuld, maar om de switch naar de binnenvaart te maken, moet je ook dat schip kunnen vullen. Het bundelen van ladingsstromen is een lastig mechanisme waar we nog geen blauwdruk voor hebben.’ Ken de gebruiker Is het realiseren van synchromodaal vervoer dan alleen een planningsopgave binnen de logistiek? Veenstra stelt van niet. Sterker nog, infrabeheerders zouden zich volgens hem kunnen afvragen of ze een rol zouden kunNGINFRAmagazine Albert Veenstra Wetenschappelijk directeur – Dinalog. En ook: Senior consultant (TNO) en hoogleraar International Trade Facilitation & Logistics (TU Eindhoven) nen spelen in het oplossen van de hiervoor geschetste bottleneck. ‘Met Rijkswaterstaat heb ik het een tijd geleden gehad over het fijnmazige binnenvaartnetwerk in NoordBrabant. Ze zoeken naar manieren om dat intensiever te benutten. Een manier om dat te doen, is de gebruikers aan lading te helpen. Je zou het kunnen zien als je verantwoordelijkheid als infrabeheerder. Aan die gebruikerskant ligt sowieso een taak, namelijk het inzicht krijgen in het waarom iemand gebruikmaakt van je netwerk. Gelukkig zie je wel dat die awareness er steeds meer is. De infrabeheerders gaan nu die dialoog aan met de gebruiker én met elkaar om hierin een stap te maken. Maar dit zou nog verder kunnen worden opgepakt.’ Een andere voorwaarde voor een optimale logistieke keten die hiermee verband houdt, is de informatievoorziening. Als je de logistieke stromen goed wilt managen en plannen, heb je data en informatie nodig. Wat is de actuele status op het net? Hoe druk is het? Waar rijden of varen de voertuigen? Die informatie ophalen en standaardiseren blijkt lastig. De spoorsector loopt daarin nog erg achter ten opzichte van de weg, waar we al heel lang 13 Beeld: European Gateway Services (EGS) Pagina 12

Pagina 14

Interactieve digi boek, deze brochure of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van online verenigingsbladen.

NGinfra 3 2016 Lees publicatie 311Home


You need flash player to view this online publication