FEATURE met track- en tracesystemen werken. Het ontsluiten van de juiste informatie, daarin is voor zowel de gebruiker als de infrabeheerder nog een rol weggelegd.’ Meer verknoping Vervoer, synchromodaal of niet, kan niet zonder infrastructuur. Ook ruimtelijk is een rol weggelegd voor infrabeheerders als het gaat om het slimmer inrichten van de logistieke keten. ‘Hoe verknoopter de netwerken zijn, des te beter. Als de modaliteiten niet aanwezig zijn op punt A valt er immers ook niets te kiezen. Onze mainports zijn dus vaak het startpunt. Je ziet ook dat een initiatief als European Gateway Services (een synchromodale serviceprovider, red.) in Rotterdam daar ontstaat. Maar de maritieme lading is maar een klein deel van al het continentale vervoer. Er is veel meer verknoping nodig, op de juiste plekken’, legt Veenstra uit. Over de vraag of we dan overal een multimodaal knooppunt moeten gaan aanleggen, antwoordt Veenstra: ‘Nou, waarom niet? Maar dan wel met drie modaliteiten Natuurlijk krijg je dan te maken met budgetrestrictie, maar de dichtheid van knooppunten zouden we mijns inziens moeten uitbreiden. Er zijn veel containerterminals die alleen leunen op wegtransport, sommige ook op water en maar heel weinig waar ook spoor in de buurt zit. Denk aan containerterminal Twente, daar moeten 14 NGINFRAmagazine Bron: (Terug)schakelen naar ketendenken Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een webshop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

NGinfra 3 2016 Lees publicatie 311Home


You need flash player to view this online publication