FEATURE ze de grens over rijden voor de spoorterminal, wat allerlei extra complicaties oplevert. En in Venlo; daar zijn drie modaliteiten, maar de spoorterminal ligt dan weer een eind verderop. Vanuit logistiek oogpunt wil je ze zo dicht mogelijk bij elkaar hebben.’ ding te zoeken. Vanuit de nationale overheid is er niemand die hierop toeziet. Samen met de infrabeheerders zou eens goed moeten worden nagedacht over een visie waarin staat hoe we interconnectiviteit het beste kunnen inrichten en waar de knooppunten moeten komen’, stelt Veenstra. Om het beoogde verknoopte netwerk aan te kunnen leggen, is één gelijklopende visie nodig. ‘Het zijn nu de gemeenten die “vechten” om de knooppunten. Elke stad wil beschikken over alle modaliteiten, Hans-Willem Vroon Manager – RailGood En ook: Senior consultant (Matterhorn) want dat is gunstig voor je vestigingsklimaat en economie. Maar je wilt niet dat buurregio’s elkaar gaan beconcurreren. In zo’n geval is het beter om juist de verbinmarkt- en samenwerking Hans-Willem Vroon is initiatiefnemer en manager van RailGood, een jonge organisatie die de railgoederenvervoerders helpt om hun (internationale) concurrentiepositie te versterken. Volgens hem is er nog iets heel anders nodig om synchromodaliteit mogelijk te maken. ‘Extra knooppunten zijn nu een stap te ver en vragen om een breed gedragen en economisch rendabele goederenmobiliteitsvisie. Laten we eerst eens zorgen dat we dat wat we hebben ook daadwerk benutten. Er zijn kansen genoeg.’ Vroon noemt marktwerking als voornaamste oplossing. ‘Er is marktwerking op het spoor, maar nog niet op het niveau van het wegvervoer en de scheepvaart. Gezonde marktwerking leidt tot efficiëntie, klantgerichte dienstverlening en innovatie.’ Daarnaast zouden marktbarrières moeten worden weggenomen. Zoals je een ticket koopt om op een bepaalde tijd met de trein te reizen, zo wil je ook dat het bij goederenvervoer gaat, maar dan op een hoger schaalniveau. Vroon: ‘Idealiter wil je als spoorvervoerder een timeslot kunnen kopen. En dan niet voor volgend jaar april, maar vandaag kijken tussen welke tijdstippen je morgen een goederentrein kunt laten rijden, ook trans-Europees. Dat kan nu niet, want het spoorvervoer is veel te gereguleerd.’ Het gaat in de logistieke sector sec om prijs. Als je de goedkoopste bent en je bent betrouwbaar, dan win je het. Logistiek dienstverleners zijn volgens Vroon gedwongen andere opties te kiezen, als de kosten hoger zijn en flexibiliteit niet voldoende kan worden geboden. Ook samenwerking is nodig. ‘Door kleine stromen te mixen tot grotere kunnen we groei realiseren, groei betekent een frequentieverhoging en frequentieverhoging betekent flexibiliteit. Dan word je interessant als modaliteit. Dus spoorgoederenketenpartners zullen ook de klanten met kleinere volumes moeten verleiden de trein als aantrekkelijke optie te zien.’ NGINFRAmagazine • 15 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een tijdschrift, page flip flash of eboeken? Gebruik Online Touch: krant naar een online publicatie converteren.

NGinfra 3 2016 Lees publicatie 311Home


You need flash player to view this online publication