360-GRADEN-INFRA Wat doen we ontwerptechnisch goed binnen de Nederlandse infrastructuur en wat kan beter? Gerhard Nijenhuis (GN): ‘Je ziet momenteel een overdaad aan nieuwe wegen en ontsluitingen. Het is belangrijk de effecten daarvan te beperken en ingetogen – dat is iets anders dan goedkoop – te ontwerpen. Vaak wordt voor de goedkoopste optie gekozen en dat zie je af aan de ontwerpen. Is dat nodig? Kijkend naar alle blinkende auto’s op de snelwegen is het geen crisistijd meer. Nederland is een rijk land en kan zich kwaliteit veroorloven. Architectuur zien als een sausje is bovendien een valkuil; dat is gedoemd te mislukken, gaat vervelen, de sierpanelen komen los. Wij zoeken naar architectuur die vanuit de logica, de constructie ontstaat. Logica is over 20 jaar ook nog geldig.’ Rien Bakker (RB): ‘Als je de geïntegreerde contracten onder de loep neemt, worden we als ontwerpers vooral uitgedaagd als er een flinke M-component – maintenance, oftewel het langdurig onderhoud – in zit, zoals bij de DBM- en DBFM34 Gerhard Nijenhuis Directeur ipv Delft creatieve ingenieurs Specialisatie: Ontwerp, engineering en realisatie van bruggen, lichtarchitectuur en buitenproducten Rien Bakker Business development manager bij Royal HaskoningDHV Specialisatie: Grote, integrale projecten zoals wegen en sluizen Johan Bal Integraal projectmanager bij Vialis Specialisatie: Ontwerp, realisatie en operationeel management van infraprojecten NGINFRAmagazine Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een online shop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.

NGinfra 3 2016 Lees publicatie 311Home


You need flash player to view this online publication