REPORTAGE ken of we passeren een treffend voorbeeld. Looijen: ‘Daar, aan de overkant van de weg, zit Adecco. Zij zijn hier een opleiding voor transport en logistiek gestart, waar ook het ROC instapt. Het doel is een nog betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven.’ Intensivering glasopstanden ‘Dit is straks niet meer de bedoeling.’ Looijen wijst naar een eenzame, vervallen kas in een verder leeg landschap. ‘Deze kassen worden gesloopt door tuinders die graag naar de intensiveringsgebieden verplaatst willen worden. Door oud glas te slopen komen zij in aanmerking voor een verplaatsingssubsidie.’ Intensiveringsgebieden zijn gebieden waar de glastuinbouw en paddenstoelenteelt het primaat hebben. Daar komt dus meer glas, maar het glas in de buitengebieden verdwijnt. ‘Bovendien wordt het door die concentratie efficiënter – en dat biedt weer kansen’, voegt Looijen eraan toe. ‘Voor de logistieke sector betekent het bijvoorbeeld dat grotere hoeveelheden van en naar dezelfde plek kunnen worden vervoerd.’ Even later rijden we langs zo’n intensiveringsgebied, waarvan er in totaal zes zijn in de gemeente Zaltbommel, richting Brakel. Daar aangekomen stoppen we bij de kwekerij van Marius Mans. ‘Dit was een van de eerste glastuinbouwbedrijven die zijn verhuisd naar een intensiveringsgebied. In deze kas vond de opening van het jaarlijkse glastuinbouwevenement “Kom in de Kas” plaats. Het resultaat zie je daar’, licht Van der Ven toe terwijl ze naar een kunstwerk wijst. ‘Hier in Brakel zijn meer van die tuinderijen die zijn of worden verplaatst.’ Looijen vult haar aan. ‘Als je zo om je heen kijkt, zal het je niet verbazen dat Greenport Gelderland – voorheen Greenport Betuwse Bloem – qua economisch toegevoegde waarde de derde greenport van Nederland is.’ Eén toegangsweg Iets verderop ligt de veerdienst Brakel-Herwijnen, een van de cruciale sleutels in de bereikbaarheid van de gemeente Zaltbommel. Met zo’n 400.000 overzettingen per jaar bespaart het bedrijfsleven veel tijd en daarmee geld door niet om te hoeven rijden via de brug. ‘En dat is heel belangrijk’, geeft Van der Ven aan. ‘Je kunt namelijk maar via één weg de gemeente in/uit, de N322. Bij hoogwater besef je pas echt hoe kwetsbaar we wat dat betreft zijn, dan komt alle druk op de provinciale weg te liggen. Daarom wordt die N322 ook omgelegd, komt er een verdubbeling van rijbanen op de plek van de op- en afritten en wordt een extra viaduct over de A2 geplaatst. Die kwetsbaarheid kun je als een kritisch punt beschouwen, maar ik kijk er ook graag positief naar: de toenemende verkeersdruk geeft aan dat de economie in de regio groeit.’ welkom voelt en proberen hem op alle punten te ondersteunen. Daar hebben we een goede organisatie voor staan. Een organisatie bovendien die zich op regionaal niveau bezighoudt, waardoor je niet van gemeente naar gemeente hoeft te hoppen.’ Looman: ‘Wij zijn uniek omdat we tot in detail georganiseerd zijn. Zo werken we samen met Wageningen Universiteit en de greenport van de regio, waardoor we veel kennis aan boord hebben over agro, fruitteelt en noem het maar op.’ DE HOTSPOT KENT BEDRIJVENTERREINEN IN ALLE SOORTEN EN MATEN. RICHT DE LHR ZICH OP AL DIE VERSCHILLENDE ONDERNEMERS? Looman: ‘We zeggen uiteraard geen “nee” tegen ondernemers uit andere sectoren, maar ons speerpunt is agrofood. zaltbommel werkt door Dat, samen met het warme bad, sluit naadloos aan bij wat we als regio als meerwaarde te bieden hebben.’ Smaal: ‘We hanteren dat speerpunt ook omdat op nationaal niveau al acquisitie plaatsvindt voor de regio. Daarom richten wij ons als organisatie juist op internationale ondernemingen. Dat varieert van ondernemingen in China tot ZuidAfrika en Midden-Amerika, maar wel altijd vanuit ons speerpunt agrofood. Als je mondiaal geen speerpunt kiest, is het niet te doen. Dan wordt het veel te breed. Maar nogmaals: dat wil uiteraard niet zeggen dat we een willekeurig bedrijf dat bij ons aanklopt links laten liggen; iedereen is in principe welkom.’ WAT ZIJN DE DOELEN VOOR DE LANGE TERMIJN EN WAAR STAAT DE LHR NU? Smaal: ‘Ons doel is werkgelegenheid en toegevoegde waarde creëren vanuit de logistieke kwaliteiten van de regio. Daarbij hebben we ambities geformuleerd voor de komende tien jaar. Inmiddels zijn we zo’n drie jaar met de voorbereiding bezig en staan we nu aan het begin van de uitvoering. Zo voeren we gesprekken met Chinese bedrijven, dat zijn trajecten die over meerdere jaren lopen. Bij Chinezen moet je niet direct over business beginnen, maar eerst hun vertrouwen winnen.’ Looman: ‘De logistieke hotspot is van ons allemaal. Dat moeten de ondernemers realiseren: als ze zich aansluiten maken ze een wezenlijk onderdeel uit van de netwerkorganisatie en dat biedt vele voordelen.’ PAGINA 23 Pagina 22
Pagina 24Interactieve e-webshop, deze spaarprogramma of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van ereclamefolders.
Zaltbommel werkt door Lees publicatie 255Home