Het vier hectare grootte eiland Utopia Living energy den Berg. Voor het productiedeel wordt in samenwerking met Wageningen University & Research door Stichting Weerwoud een agro forest aangelegd voor de productie van voedsel zoals noten, appels en aardbeien. Het bestaat uit een agro-sylvicultuur, de combinatie van bomen en landbouwgewassen. Het experimentele en recreatieve deel van het bos wordt gerealiseerd in samenwerking met vrijwilligers en lokale organisaties. In het “stedelijk” deel kunnen bezoekers straks zien hoe een “voedselbos” eruitziet in je tuin of in het keukenkastje, zegt Van den Berg. De kruisbessen zijn rijp en de Franse “uiensoepbomen” groeien goed. Als het aan hem ligt kun je over een tijdje je eigen lunch plukken in het voedselbos en in een zelfvoorzienend tiny house van een paar vierkante meter wonen. Een van de projecten binnen Urban Greeners is Grown, een start-up die gespecialiseerd is in kweekproducten, zaden en voedingsbodems voor cressen. Cressen, ook bekend als microgreens, zijn een soort minikruiden met veel vitaminen en mineralen die volgens Van den Berg daarmee goede vervangers zijn voor zout of smaakversterkers met E-nummers. Eat Art Collective verricht onderzoek naar de rol van de voedselindustrie in de toekomst en zet projecten op die te maken hebben met kunst en landbouw. Alga’s Bar is een interactieve installatie waarbij de bezoekers ademen in slangen die verbonden zijn met een bak met algen die groeien dankzij de kooldioxide uit de adem. Ermi van Oers, een van de jonge ondernemers, ontwikkelde de Living Light, een lamp die zijn energie krijgt door gebruik te maken van living energy, energie die vrijkomt bij de natuurlijke fotosynthese van een plant. Door de plant aan te raken en in beweging te brengen, gaat het licht aan. ‘We kijken nu hoe we met gebruikmaking van dit concept het eiland kunnen verlichten’, aldus Van den Berg. ‘Met Urban Greeners werken we nu nog samen met 30 start-ups aan zo’n 25 events; het is de bedoeling dat dat tijdens de Floriade groeit tot ongeveer 100 start-ups met 200 events.’ Urban Greeners zoekt voor samenwerking vooral naar jonge ondernemers van 18 tot 35 jaar die ‘iets doen met tuinbouw in een stadse vorm’. ‘De doelgroep waarop de organisatie zich richt noemen we de outdoor urbanites.’ Voor de Floriade BV betekent de samenwerking met Urban Greeners dat een doelgroep kan worden bereikt die bij eerdere edities van de wereldtuinbouwtentoonstelling ondervertegenwoordigd bleek: jongeren en dan met name jonge ondernemers met verschillende achtergronden die centraal staan in de projecten en activiteiten van Urban Greeners. Op pagina 14 leest u meer over de ontwikkelingen rondom de Floriade 2022. jaargang 75 • oktober 2019 • nummer 09 13 Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een webshop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

Groen-9 Lees publicatie 383Home


You need flash player to view this online publication