Utopisch beeld Leeghwaterplein Den Haag, vooraanzicht. Door de aanpassingen zijn vijf omgevingsfactoren veranderd, het gemiddelde percentage van de omgevingsfactoren daalt hierdoor tot 28,6 procent. fotosynthese CO2 op, waardoor groen voor een zuivere lucht zorgt. 04 Water Stromend water veroorzaakt veel warmtetransport. Hierdoor blijft hitte niet lang in de omgeving hangen. Daarnaast verdampt water wanneer de zon hierop schijnt. Dit geeft een fris gevoel als u zich in de omgeving van het water bevindt. Voor stilstaand water geldt hetzelfde als voor een natte grondsoort: het neemt overdag hitte op maar straalt dit ’s nachts juist uit. Hierdoor veroorzaakt stilstaand water een nachtelijk hitte-eiland. Hoe werkt het? De negen omgevingsfactoren zijn toegepast op verschillende locaties. Een daarvan is het Leeghwaterplein in Den Haag, een gebied met veel bebouwing en verharding. Na toetsing van de omgevingsfactoren komt naar voren dat de intensiteit van de hitte-eilanden erg hoog is: 94,3 procent (dit is de huidige situatie). Over de auteur Afgelopen juni is Tim Pleging afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in de richting Spatial Design. Tijdens deze studie kreeg hij te maken met vier schalen architectuur: binnenhuisarchitectuur, architectuur, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Binnen deze richtingen heeft hij verschillende projecten uitgewerkt en de laatste twee jaar richtte hij zich voornamelijk op stedenbouwkundige vraagstukken. Recent is hij gestart met de master Stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst in Rotterdam. Al sinds de eerste ontwerpen die hij heeft gemaakt, is hij bezig met het vergroenen van de stad. Dit begon met visuele vergroening, maar de ontwerpen hebben zich steeds verder duurzaam verdiept. Zijn ontwerpen probeert hij nu ook een duurzame toevoeging aan de stad te geven, zoals bij het hitte-eilandenproject te zien is. Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit onderzoek en de resultaten, dan kunt u contact met Tim Pleging opnemen via www.timpleging.jimdo.com. Minimale aanpassingen Door twee nieuwe situaties te schetsen, wordt duidelijk hoeveel de intensiteit verminderd kan worden. De eerste variant heeft minimale aanpassingen, de huidige verkeerssituatie wordt hierbij niet veranderd. Er worden groene gevels en bomen aangelegd en de trambaan krijgt een ondergrond van gras. Hierdoor veranderen drie omgevingsfactoren, het gemiddelde percentage van de omgevingsfactoren daalt hierdoor tot 58,6 procent. Utopie De tweede variant heeft grote invloed op de huidige verkeerssituatie en schetst een utopie. Auto’s zijn uit het straatbeeld verdwenen en beplanting is hiervoor in de plek gekomen. De groene gevels zijn, net zoals de eerste variant, ook hier aanwezig. Bovendien is het water rondom het Leeghwaterplein verlengd en verbonden waardoor stromend water ontstaat. Door deze aanpassingen zijn vijf omgevingsfactoren veranderd, het gemiddelde percentage van de omgevingsfactoren daalt hierdoor tot 28,6 procent. jaargang 75 • oktober 2019 • nummer 09 23 Pagina 22

Pagina 24

Voor edities, online PDF's en uitgaven zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw clubbladen.

Groen-9 Lees publicatie 383Home


You need flash player to view this online publication