reinen die we in Breda hebben; daar dient ook meer groen te komen, bijvoorbeeld door afscheidingen te maken met groen in plaats van met hekken. Het is zeer nadrukkelijk de bedoeling dat al het groen in en om Breda fysiek met elkaar verbonden wordt. De randen zijn behoorlijk groen en we willen die uitlopers verbinden door het bebouwde gebied.’ Rozendal zegt dat 2030 nog ver weg lijkt, maar dat nu de weg al ingeslagen moet worden, bijvoorbeeld met de gebiedsontwikkeling voor het centrum die nog vorm moet krijgen. ‘We kunnen het echter niet alleen en hebben daar andere partijen bij nodig zoals projectontwikkelaars, woningbouwcoöperaties, maatschappelijke organisaties en de bewoners.’ Stationskwartier Het idee is voortgekomen uit het zoeken naar de identiteit van de stad. ‘Wat is nu Breda, waar ligt onze kracht?’, zegt Tom Rozendal. ‘In overleg met partners en inwoners van de stad hebben we daar toen naar gekeken en daar kwamen drie thema’s uit die je in samenhang moet zien. Dat is de internationale positie die Breda inneemt tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen. Daarnaast de saamhorigheid, de sociale cohesie, en als derde het groen, met name in de buitengebieden.’ Dat laatste thema mondde uit in het concept park in de Stad dat via twee wegen moet leiden tot succes, legt Rozendal uit. ‘Ten eerste betreft dat de ontwikkeling van het centrumgebied. Er is nog 150 hectare dat ontwikkeld moet worden, maar dat kunnen de projectontwikkelaars alleen doen als groen daarin een duidelijke plaats krijgt. Zij moeten er dus terdege rekening mee houden, bijvoorbeeld door verticaal groen of groen op daken. De tweede weg is om het bestaande gebied te vergroenen, bijvoorbeeld door geveltuintjes, dus stenen eruit en groen erin. Maar vergroenen geldt ook voor circa acht grote bedrijventerGroene Metropool De ambities voor Stad in het park sluiten aan bij de Groene Metropool, het programma van Staatsbosbeheer om een aantrekkelijk groen woon- en vestigingsklimaat in Nederlandse steden te creëren. De doelstelling is het ontwikkelen van een groen, waterrijk netwerk voor plant, dier en mens dat het stedelijk gebied dooradert, van de stadscentra tot in de natuurgebieden. Door de verbinding te leggen tussen het groen in de stad met het groen in het buitengebied waarlangs je kunt lopen, fietsen en sporten, zonder dat je daarbij wordt gehinderd door obstakels als ringwegen, wordt het ook aantrekkelijk voor bewoners, toeristen en recreanten om daar gebruik van te maken. Tegelijkertijd kan zo’n netwerk ook helpen om steden gezonder en klimaatbestendiger te maken. Breda staat bekend om zijn bosrijke omgeving zoals ten zuiden van de stad het 570 hectare grote Mastbos (het oudste cultuurbos van Nederland), dat het grootste en aantrekkelijkste bosgebied is. Het staat bekend als “beweegjaargang 75 • november 2019 • nummer 10 31 Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een onderzoeksrapport, onlinebook of eclubbladen? Gebruik Online Touch: relatiemagazine van papier naar online converteren.

groen-10 Lees publicatie 384Home


You need flash player to view this online publication