14 ruimtelijk bekeken • pagina 10 — 14 Algemeen stappenplan Dashboard dan wel een uitvoeringsstrategie bij, dus dat je bijvoorbeeld het verduurzamen van de bestaande voorraad meteen realiseert bij de woningbouw. Dat betekent niet steeds een plukje woningen erbij en steeds op andere plekken, maar juist bij elkaar pakken en koppelen met andere opgaven.” Financiering De ondertitel van het Dashboard Verstedelijking was ‘hoe de woningbouwopgave maatschappelijke meerwaarde levert en waarom het Rijk hier belang bij heeft’. Uit alle regio’s blijkt dat de woningbouwopgave met een bredere blik wordt bekeken. Oosting bevestigt dat het instrument helpt om de lijnen op rijksoverheidsniveau te verknopen, de brede samenstelling van indicatoren laat zien dat belangen van andere departementen ook een relatie hebben met de verstedelijkingsop‘Verrassend was het inzicht dat we kregen over woningbouw in kleine kernen’ gave. “Verschillende rijkspartners zitten nu aan tafel bij de verstedelijkingsstrategieën. Het MIRT was al gebiedsgericht georiënteerd, anderen doen ook steeds meer mee. Bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben ze tegenwoordig een afdeling gebieden. Economische Zaken en Klimaat is ook steeds meer betrokken en oriënteert zich op de regionale economie. Wat ertoe leidt dat we ons als gezamenlijke overheden in de regio Utrecht buigen over de vraag wat voor type werkgelegenheid daar moet worden gebundeld en versterkt vanuit het principe van nabijheid. Op Lage Weide zit bijvoorbeeld nogal wat maakindustrie. Kun je dat meer concentreren zodat er daar en elders ruimte komt voor woningbouw?” De vervolgvraag is of die samenwerking bij met name de rijksoverheid leidt tot andere keuzes voor de financiering van stedelijke ontwikkelingen. In de Haagse Binckhorst zijn Rijk, regio en gemeente erin geslaagd gezamenlijk een betoncentrale uit te plaatsen om daar woningbouw mogelijk te maken. Een mooi voorbeeld van hoe er door het Rijk anders geïnvesteerd kan worden in woningbouw dan met mobiliteitsmiddelen. Met de geoormerkte gelden uit het MIRT blijft dat ingewikkeld, zegt Oosting. “Toch zijn we de afgelopen drie jaar sterker in dezelfde richting gaan kijken. De collega’s van Infrastructuur en Waterstaat vragen ons nu waar ze de grote investeringen in verband met verstedelijking moeten doen. Daarmee is de discussie toch omgedraaid. Wij leveren de collega’s daar de informatie uit de verstedelijkingsstrategieën. Ik zie dat we de potjes en programma’s veel effectiever met elkaar verbinden.” “Een eerste stap in de goede richting”, reageert Zandbelt. “echter, we zien in de mobiliteitsindicatoren van het dashboard tekenen dat verstedelijking zelfs kan leiden tot minder grote noodzaak in investeringen in het – hoofd- – wegennet doordat het aantal autokilometers in een regio nauwelijks stijgt of zelfs daalt. Vergrote nabijheid zorgt voor een duurzamer mobiliteitsgedrag. Dan kun je als Rijk verantwoorden dat je mobiliteitsgeld op een andere manier inzet om deze gewenste vorm van verstedelijking samen met de regio te realiseren.” Meer weten over de verschillende indicatoren van het Dashboard Verstedelijking en hoe wordt gewerkt aan de doorontwikkeling? Op de website van het CRa is het Memo Doorontwikkeling Dashboard Verstedelijking [PM link] te downloaden, waar CRa en BZK uitgebreid de stand van zaken qua toepassing in regio’s en verbetermogelijkheden van het instrument hebben beschreven. ROM | JAARGANG 39 | #01-02 » Pagina 13

Pagina 15

Voor flyers, online archief en maandbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw verenigingsbladen.

ROm 1 2021 Lees publicatie 409Home


You need flash player to view this online publication