INTERVIEW Rob de Wijk, hoogleraar internationale betrekkingen en directeur van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS), voorspelt in zijn meest recente boek een nieuwe wereldorde. Een waarbij buitenlandse mogendheden ook zeer geïnteresseerd zijn in vitale infrastructuren van ons land. ‘We moeten hier niet naïef over zijn.’ AUTEUR RONALD BRUINS D e Wijk schreef het boek De nieuwe wereldorde; hoe China sluipenderwijs de macht overneemt. De titel geeft het toekomstperspectief aan, een nieuwe werkelijkheid waarvan iedereen zich bewust zou moeten zijn. Juist ook infrabeheerders, stelt De Wijk. ‘Voor zover ze dat al niet zijn.’ Volgens De Wijk zijn de consequenties groot als Nederlandse bedrijven, publiek-private samenwerkingen en overheden onvoldoende bezig zijn met de gevolgen van de invloed van China op onze westerse maatschappij. In zijn boek wijst hij onder meer op het zogeheten Belt and Road Initiative, een handels- en investeringsprogramma waarbij China miljarden investeren in buitenlandse infrastructuur. Ze kopen er invloed mee, zo legt De Wijk in zijn boek uit. Concurrenten kweken Als voorbeeld noemt De Wijk de Rotterdamse haven. ‘China investeert en masse in havens in het Middellandse Zeegebied, waardoor het concurrenten kweekt voor het Havenbedrijf Rotterdam. De haven van Triëst bijvoorbeeld wordt aangesloten op het ‘belt and road’initiatief en kan het Europese achterland bedienen. Overslagbedrijven komen daar in handen van de Chinezen. Dat is rechtstreekse concurrentie van de Chinese overheid binnen de grenzen van de Europese Unie. Dat is een groot probleem voor Rotterdam.’ Voor dergelijke problemen zouden infrabeheerders de ogen niet moeten sluiten, stelt De Wijk. ‘Nederland kan vermalen worden door China, maar ook in de machtsstrijd tussen de Verenigde Staten en China. Langzamerhand, zeker na de discussie over de export van machines van ASML naar China, krijgen we daar oog voor. Maar het reikt verder dan een bedrijf. Het is pure geopolitiek. Waarbij we ons bijvoorbeeld moeten realiseren dat 80 procent van onze vitale infrastructuren tegenwoordig in handen van bedrijven is. Soms zelfs van buitenlandse bedrijven. De Nederlandse overheid heeft er dus maar beperkt invloed op.’ ‘Nederland kan vermalen worden door China, maar ook in de machtsstrijd tussen de Verenigde Staten en China’ Positie innemen Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft wel twintig vitale infrastructuren onderkend, benadrukt De Wijk: ‘Variërend van watervoorziening, waterkeringen tot aan elektriciteit en het bankwezen. Het is goed dat het Rijk een positie inneemt en eisen stelt aan beheerders van die infrastructuren. Maar wat ik mis is scenarioplanning onder meer over de beveiliging van die infrastructuren. Natuurlijk, we kennen nu wel de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Maar dat is maar een radertje in het netwerk. Ik mis antwoorden op vragen als: Wanneer ga je over tot het inschakelen van Defensie? Wat doen bedrijven zelf? Daarnaast ligt de focus nu heel erg op cyber security. Dat is voor een deel terecht, maar wat doe je bijvoorbeeld in een scenario waarin een mogendheid of terroristen drones afsturen op een groot en belangrijk NGINFRAmagazine 29 Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een onderwijs catalogus, onlinekat of online rapporten? Gebruik Online Touch: drukwerk converteren naar een digitale publicatie.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication