KORT ProRail tekent voor verbeterde samenwerking met hulpdiensten ProRail heeft in januari een samenwerkingsovereenkomst met de Nationale Politie, het Instituut Fysieke Veiligheid en met de veiligheidsregio’s ondertekend. Bij spoorincidenten zijn namelijk vaak veel partijen betrokken. Daarom is het maken van landelijke, duidelijke afspraken belangrijk. Treinen en bijbehorende infrastructuur zijn vaak lastig te bereiken. Denk aan tunnels of nabije sloten. Daarnaast is de werkruimte veelal beperkt. In het geval van calamiteiten kan het dus moeilijk zijn voor hulpverleners om snel ter plaatse te zijn. Bewustwording van de risico’s op het spoor en vertrouwd raken met de spooromgeving is daarom niet alleen belangrijk voor mensen die dagelijks aan de spoorwegen werken, maar ook zeker voor hulpverleners. Dat begint al met het delen van kennis en informatie en een goede voorbereiding. Risico- en crisisbeheersing ‘Een goede samenwerking met de hulpdiensten is van groot belang om incidenten af te handelen en om het treinverkeer zo snel mogelijk weer op gang te brengen’, aldus Helga Cuijpers, regiodirecteur Randstad Zuid bij ProRail. ‘Op dat vlak is al veel bereikt, maar er liggen nog genoeg ideeën.’ Anton Slofstra, commandant brandweer bij Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden, sluit zich daarbij aan. ‘Effectieve voorbereiding en afhandeling van incidenten, risicobeheersing en crisisbeheersing op onze hoofdspoorweginfrastructuur zijn van groot belang. We hebben veel ervaring opgedaan bij de HSL en de Betuweroute. Daarnaast wordt er stevig geoefend en hebben we de les- en leerstof voor hulpverleners op een hoger niveau gebracht.’ De voorzitter van het Veiligheidsmanagementoverleg-spoor (VMOspoor), burgemeester Jac Klijs van Moerdijk, wil de komende jaren werken aan verdere verbetering van de veiligheid op en rond het spoor. ‘De wil is er, zoals blijkt uit de ondertekening.’ Zachte winter zorgt voor lagere energierekening Weinig kans op een Elfstedentocht en nog geen sneeuwpop gezien. De winter is – tot nu toe – mild en dat merken we. Gelukkig betekent dat ook goed nieuws! Volgens energieleveranciers Essent en Eneco gebruikten Nederlandse huishoudens afgelopen maand namelijk zo’n 40 kubieke meter gas minder. Goed voor een besparing van maar liefst 30 euro op de energierekening. Ook voor de strooiwagens van Rijkswaterstaat betekent de zachte winter goed nieuws. Want zonder vorst, ook geen ijzel en gladheid. De strooiwagens hebben dus minder te doen dan in andere jaren. Toch is er deze winter in totaal al 8,8 miljoen kilo zout gestrooid, vertelt een woordvoerder. ‘Dat hebben we in 15 dagen gedaan, meestal ‘s nachts.’ De afgelopen 10 jaar strooiden de wagens van Rijkswaterstaat in het ‘strooiseizoen’ (van begin november tot april) gemiddeld 90 miljoen kilo zout. Veel meer dus dan wat tot nu toe is gestrooid. ‘Maar het kan zomaar nog flink gaan sneeuwen’, aldus Rijkswaterstaat. ‘Vorig jaar hadden we ook een relatief zachte winter, totdat er in het oosten van het land ineens 30 centimeter sneeuw lag. Toen hebben we in een weekend 45 miljoen kilo zout gestrooid.’ 8 NGINFRAmagazine Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een lesmateriaal, issuu of digi-jaarverslagen? Gebruik Online Touch: rapport digitaal bladerbaar maken.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication