KORT Gouda krij gt woongebied met landschappelij k karakter In juli tekenden ontwikkelaar White House Development (WHD) en gemeente Gouda een overeenkomst voor de Blokker-locatie. WHD, dat de eigenaar vertegenwoordigt, wil de locatie herontwikkelen tot een gemengd stedelij k gebied met een sterk landschappelij k karakter. Het gaat daarvoor op korte termij n in gesprek met marktpartij en. De nieuwe wij k krij gt de naam Burgemeesterkwartier. Mei architects and planners ontwerpt het stedenbouwkundig plan in samenwerking met Felixx landscape architects & planners. De belangrij kste kernwaarde voor de transformatie is het combineren van het Goudse Landschap en een robuuste stedelij ke structuur. Hierdoor wordt een bij zondere, gezonde en veilige leefomgeving gerealiseerd die bij draagt aan de leefomgeving van Gouda en waar toekomstige gebruikers en bewoners kunnen genieten van de natuur die de stad ook kan bieden op een binnenstedelij ke locatie. In het plan zij n zeshonderd woningen opgenomen, waarbij wordt voorzien in een grote diversiteit aan woning- en tuintypes, huur en koop, en geschikt voor diverse doelgroepen. Het Burgemeesterkwartier wordt een gemengd stedelij k gebied met veel aandacht voor de veranderende wensen op het gebied van wonen en de directe leefomgeving. Wonen en (maatschappelij ke) voorzieningen worden daarbij zorgvuldig gemengd. Daarenboven wordt het plan landschappelij k uitgewerkt met volop ruimte voor water, groen en natuurbeleving, en aandacht voor duurzaamheid en natuurinclusiviteit om het klimaatbestendig maken. De locatie krij gt zowel privé- als collectieve tuinruimtes en wordt autoluw. Door onder andere half-ondergrondse en overdekte parkeervoorzieningen in het plan op te nemen, zij n er geen geparkeerde auto’s Beeld: Mei architects and planners zichtbaar. De ligging nabij een intercitystation maakt deze locatie uitermate geschikt voor alternatieve vormen van mobiliteit. Daarom is dit ook een van de twee pilotlocaties van de City Deal Elektrische mobiliteit. Behalve elektrische deelauto’s wil de ontwikkelaar op deze locatie ook kwalitatief goede fi etsenstallingen opnemen en uitzoeken of het aanbieden van deelscooters, deelbakfi etsen of deel-e-bikes kans van slagen heeft. De Blokker-locatie is een onderdeel van een grotere bouwopgave in de Spoorzone. De eerste ideeën om van de Spoorzone een toekomstbestendig woon- en werkgebied te maken, staan in een ontwikkelperspectief dat in juni werd vastgesteld. Er is onder andere aandacht voor natuur, duurzaam bouwen, een goede parkeerbalans en het voorkomen van parkeeroverlast. Kabeldistrict start transformatie Schieoevers in Delft In juli is de anterieure overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van de nieuwe Delftse stadswij k Kabeldistrict, onderdeel van transformatiegebied Schieoevers Noord. In het 12 hectare grote gebied zij n plannen voor circa 3200 woningen en 1250 extra arbeidsplaatsen. Daarmee wordt een belangrij ke impuls gegeven aan de woningbouwen werkopgave van de gemeente Delft en de regio. Kabeldistrict wordt getransformeerd tot een levendige, productieve stadswij k waar werken, wonen, leren en maken samenkomen. Centraal in het plan staat de voormalige Nederlandse Kabel Fabriek. De fabriekshallen blij ven deels behouden en zorgen in combinatie met de nieuwbouw voor een karakteristiek geheel. In een van de hallen van het 65.000 vierkante meter grote complex wordt op korte termij n het KD Lab gerealiseerd: een echte makerspace voor de ontwikkeling en realisatie van hightech ideeën van kennisintensieve start-ups en scale-ups. Beeld: Mei Architects and Planners voor Amvest/ Kondor Wessels Vastgoed Ook in het toekomstige Kabeldistrict blij ft ruimte voor kennisintensieve, creatieve en ambachtelij ke bedrij ven. Diverse (maatschappelij ke) voorzieningen worden aangevuld met een veelzij dig woningaanbod. Dat zal bestaan uit onder meer koopwoningen, sociale huur en circa 1500 huurwoningen in het middensegment. Deze huurwoningen worden ondergebracht bij beleggingsfondsen van Amvest. Ook wordt in de plannen aandacht besteed aan de inzet van slimme en duurzame mobiliteit met als doel mensen en goederen sneller, schoner en gemakkelij ker door de wij k te bewegen en autoluwe plekken te realiseren. De realisatie van het eerste bouwveld start naar verwachting in 2022. 10 STEDELIJK INTERIEUR Pagina 9
Pagina 11Voor catalogussen, online handleidingen en relatiemagazines zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw artikelen.
Stedelijk Interieur 3 2020 Lees publicatie 414Home