lastiger, omdat het pad is voorzien van fijn grind, een ondergrond waar skatewieltjes zwaar onder lijden. Zij zijn dus gedwongen de baan via de hoofdingang te betreden. De keuze voor grind is een bewuste ontwerpkeuze, zegt Van der Helm. ‘Het groen is er voor de omwonenden, voor de mensen die een rondje lopen met de hond of achter de kinderwagen. Vliegen er dan links en rechts skaters op hoge snelheid voorbij, dan moet je steeds beducht zijn voor gevaarlijke situaties.’ De realisatie van de skatebaan en het park hadden letterlijk en figuurlijk veel voeten in de aarde. Op de plek van de voormalige rioolwaterzuiveringsinstallatie liepen bijvoorbeeld nog waterleidingen. Ook was er sprake van een zogenoemde zachte ondergrond. De skatebaan rust nu op een fundering van 180 grondverdringende schroefpalen, waarop een betonlaag van 30 centimeter en 145.000 kilo wapeningsstaal is gestort. Die technische uitvoering sorteert effect: naast het gegeven dat verzakkingen voorkomen worden, heeft deze manier van funderen een geluidsreducerend effect. Want dat valt op wanneer je plaatsneemt op een bankje in het groen: de skatewieltjes zijn qua geluid niet overheersend. Van der Helm: ‘We blijven met gemak binnen alle geluidsnormen.’ Wel zijn de technische uitdagingen reden geweest voor vertraging van de bouw. Eind juni werd, meer dan een jaar na de geplande opleveringsdatum, het skatepark alsnog officieel geopend. Sindsdien wordt, ondanks de coronatijd, elke dag gretig gebruikgemaakt van het ‘groen en grijs’ in de Sportheldenbuurt. Het is precies wat Van der Helm al die jaren voor ogen had. ‘Niet de grootte, maar de aantrekkingskracht en allure van de skatebaan en het groen zijn de grootste kracht van dit project geweest.’ vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 17 Pagina 16
Pagina 18Interactieve digi-reisgids, deze PDF of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van digitale jaarverslagen.
Stedelijk Interieur 3 2020 Lees publicatie 414Home