INTERVIEW | ONTWERP Het landschap als kunstwerk Daan Roosegaarde, een van Nederlands meest succesvolle kunstenaars van deze tijd, verbindt over de hele wereld onze natuur en steden met technologie. Van smog opzuigende torens in China tot een lichtgevend fietspad in Nuenen waar de Zuid-Franse sterrennacht van Vincent Van Gogh glinstert. Roosegaarde wil met technologische innovaties oplossingen maken voor een nieuwe, leefbare wereld door de mens een-op-een te verbinden met het kunstwerk en het landschap. Techno-poëzie, zoals hij het zelf noemt. ‘Ja, technologie zal een deel van onze banen overnemen. Dit betekent dat onze menselijke eigenschappen steeds belangrijker worden. Creativiteit is ons echte kapitaal.’ Auteur: Koen Olde Monnikhof | Beeld: Daan Roosegaarde. Dit artikel verscheen eerder in het boek Een slimme stad, zo doe je dat van de Future City Foundation. Kijk voor meer informatie op: www.future-city.nl. R oosegaarde maakt in zijn kunstwerken in de openbare ruimte sterk gebruik van de genius loci, de identiteit van de plek. Daarmee heft hij anonimiteit op en worden plekken getransformeerd tot betekenisvolle plekken waar mensen graag komen om kennis te maken met het kunstwerk. ‘Ik beschouw het landschap niet alleen technisch, maar ook als een kunstwerk. In Waterlicht (dat onder andere te zien was op het Museumplein in Amsterdam), laat een virtuele vloed de poëzie en de kracht van het water zien. Het verbeeldt hoe hoog het water op die plek zou komen als we zouden stoppen met innoveren. We lijken soms te zijn vergeten dat we in Nederland onder het waterniveau leven en dat onze technieken van dijken en molens pure landschapsmachines zijn die ons in leven houden. In het kunstwerk kijken we daarom altijd naar het verleden en het verhaal van de plek. Vervolgens kijken we naar de toekomst en maken we landschappen die energievriendelijk en future proof zijn.’ Schoonheid en bewustwording Het werk van Roosegaarde heeft altijd een tweeledige boodschap. Enerzijds gaat het om esthetiek en schoonheid. Het gaat over het maken van mooie landschappen, maar ook over de letterlijke vertaling die staat voor schone ruimte, schone lucht, schoon water en schone energie. Zoals de Smog Free Tower, die inmiddels al enkele jaren de wereld over reist en onder andere te zien was in Beijing en Rotterdam. De toren creëert hoog in de lucht een zwak magnetisch veld dat de smogdeeltjes bindt en een venster van schone lucht opent. Daarnaast past de toren perfect in het omliggende landschap. Door in te zetten op kunstwerken met een hoge esthetische waarde worden mensen en overheden geactiveerd om na te denken over verandering. Zij omarmen de schoonheid en daardoor is het een creatieve tool die een schone leefomgeving creeert. Anderzijds draait het kunstwerk ook om bewustwording, zegt Roosegaarde: ‘Klimaatverandering en de wens om de leefbaarheid van ons landschap te verbeteren, inspireren me. Bewustwording van problemen in de wereld, maar ook van jouw eigen invloed op die problemen. Ook al is het maar heel klein, het zet mensen wel aan het denken.’ ‘Presence’ De bewustwording die Roosegaarde noemt, komt ook terug in zijn tentoonstelling Presence in het Groninger 44 STEDELIJK INTERIEUR Pagina 43
Pagina 45Interactieve digi-rapport, deze relatiemagazine of club blad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van e-jaarverslagen.
Stedelijk Interieur 3 2020 Lees publicatie 414Home