De uitrit van de bushalte op de Appeltjesmarkt. Tussen de monumentale bomen is de overkluizing gemaakt. De Appeltjesmarkt is een druk plein. Voor het openbaar vervoer is het een belangrijke overstaphalte van bus en tram, het is een opstapplaats voor rondvaarten en naast een grote parkeergarage is er nog een tankstation. Dit gemotoriseerde verkeer deelt ondertussen het kruispunt met een belangrijke en drukke fietsverbinding, de Binnenring. Om het kruispunt overzichtelijker en verkeersveiliger te maken, is de uitgang van het busstation verplaatst van de Marnixstraat naar de Elandsgracht. Zo kunnen zij eenvoudiger wegdraaien, en is er niet langer het risico dat het kruispunt geblokkeerd wordt door uitzonderlijk lange bussen. Er was echter één probleem: de dubbele rij grote platanen waar de bussen tussendoor zouden moeten. Bovengronds is er voldoende ruimte om tussen de bomen door te rijden, maar ondergronds levert deze route problemen op. Het zware busverkeer rijdt dan over de bewortelde bodem met groot risico op verdichting en afsterven van wortels. Wortels Kappen van een of meerdere van deze vier beeldbepalende bomen is geen optie geweest voor de gemeente in het licht van de vergroening en het belang dat aan bomen wordt gehecht vanuit milieuoogpunt. Daarom is een constructie bedacht waarbij een zwevende vloer over de groeiplaats van de bomen is aangebracht. Deze zogenoemde overkluizing ligt op twaalf palen die tussen de essentiële wortels van de bomen zijn geplaatst. Hierdoor ontstaat geen druk op de bodem en dus ook geen verdichting. Het plaatsen van de palen en het aanbrengen van de ontlastvloer is onder toezicht van een “groene” toezichthouder uitgevoerd. Op een punt “botste” de uitvoering met een zware wortelaanzet van een van de bomen. Het weghalen van deze wortel zou het duurzame behoud van de boom zeker in gevaar brengen. Hierop is de constructie bij de wortelaanzet versmald uitgevoerd waardoor deze gespaard is. Ook voor het heien van de palen was een aanpassing in de uitvoering noodzakelijk. De oorspronkelijk bedachte hei­installatie was veel te hoog en zou de boomkronen ernstig beschadigen. De gemeente wilde niet dat de kronen hiervoor gesnoeid moesten worden; met een kleinere heistelling bleek het werk moeiteloos en zonder schade uitgevoerd te kunnen worden. Bomen Nu de nieuwe uitrit gerealiseerd is, worden de opties voor verbetering van de groeiplaats onderzocht. Want, hoe mooi de constructie ook is geworden, de bewortelbare ruimte is toch iets verkleind. Waar eerst tegels lagen, ligt nu een betonplaat die zuurstofuitwisseling beperkt en daardoor wortelgroei bemoeilijkt. Voor de nieuwe busgoot in het verlengde van de nieuwe uitrit moesten drie bomen wijken. Op de locatie van de oude uitrit zijn daarom vier nieuwe bomen teruggeplaatst. Deze locatie is bepaald na een verzoek van de eigenaar van de bloemenkiosk die graag schaduw voor zijn bloemen wil. Hiermee wordt de dubbele bomenrij weer gesloten. Veilig fietsen op de Binnenring De herinrichting van de kruising Marnixstraat – Elandsgracht en de aangrenzende Appeltjesmarkt valt onder het Project Binnenring. Met dit project wordt een belangrijke fiets- en openbaar vervoercorridor ingericht die in een halve cirkel om het centrum loopt. Vanaf het Haarlemmerplein, via de Marnixstraat, Weteringschans en Sarphatistraat naar de Czaar Peterstraat wordt over 7,3 kilometer kruispunten verkeersveiliger gemaakt en krijgt de fietser en het openbaar vervoer meer ruimte. jaargang 76 • juni 2020 • nummer 05 31 Pagina 30

Pagina 32

Interactieve espaarprogramma, deze nieuwsbrief of club blad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van web boeken.

Groen 5 2020 Lees publicatie 415Home


You need flash player to view this online publication