D e nieuwe Coolsingel moet in de eerste plaats een boulevard worden voor wandelaars en fietsers. In het ontwerp van landschapsarchitecten- en stedenbouwkundig bureau West8 is niet langer ruimte voor vier rijstroken voor autoverkeer. De automobilist heeft straks maar twee rijstroken tot zijn beschikking aan de oostkant van de straat, met een derde voor afslaand verkeer. Aan de westzijde van de Coolsingel komt een 5 meter breed fietspad. De ruim opgezette stoepen komen aan weerszijden. Tussen de auto’s en het langzame verkeer is ruimte voor het ov. De trams blijven midden over de Coolsingel rijden. ‘De verschuiving van de aandacht naar fietsers en voetgangers betekent ook een verschuiving in de functie van de Coolsingel’, zegt Perry Maas, projectleider vanuit West 8. ‘Van een transitiegebied wordt het een echt verblijfsgebied om te flaneren. Een boulevard voor alle Rotterdammers, waar iedereen de ruimte heeft.’ Rotterdam is een stad die altijd verandert en op weinig plekken is die dynamiek beter zichtbaar dan op de Coolsingel. Het statige stadhuis en het naastgelegen postkantoor dateren van een eeuw geleden en behoren tot de weinige gebouwen in het centrum van Rotterdam die het bombardement in 1940 hebben doorstaan. Aan de overkant ligt het door Bauhaus-architect Marcel Breuer ontworpen pand van de Bijenkorf, dat geldt als een van de symbolen van de wederopbouw in de stad. vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 11 Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een flyer, digitaalbladeren of online cursussen? Gebruik Online Touch: sportblad bladerbaar maken.

Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home


You need flash player to view this online publication