zame soorten die alleen in steden voorkomen’, zegt stadsecoloog en vakgroepleider Natuurinclusief bouwen Ton Denters. ‘In de jaren tachtig werd de muurflora van onze steden een speerpunt in het landelijk beschermingsbeleid. Daarin ging het om behoud. Nu zetten we een volgende stap door het te stimuleren.’ Deze proefkade werd opgebouwd met een betonnen achterwand, krattensysteem met vochtregulerende substraatvulling en diverse samenstellingen mortel. Tien soorten planten werden ingemetseld; een natuurlijke soortenselectie met inheemse soorten die alle bijdragen aan biodiversiteit. Vervolgens werd de ontwikkeling gemonitord en gekeken naar de groei van de planten, de beeldkwaliteit en het onderhoud. De soorten die als meest geschikt uit de bus kwamen zijn varenhelmbloem, muurfijnstraal, wit vetkruid en dalmatiëklokje. Daarnaast zal op termijn – na ongeveer 10 jaar – ook een spontane begroeiing uitgroeien met allerlei aanvullende bijzondere soorten. Uit de pilot bleek dat een regulier beheer volstaat: het vergt geen extra inspanningen en is kostenneutraal en vooral gericht op het weren van houtige gewassen en ook Japanse duizendknoop – die op deze locaties overigens nog niet groeit. Dankzij een positief adviesrapport overstijgt het project de eerste pilotfase. Inmiddels is in de Houthaven 450 meter groene muur in aanbouw, vertelt Denters. ‘Het proefstuk blijft voorlopig onder monitoring. Bij de Prins Hendrikkade is een kilometer groene muur opgenomen in het ontwerp. Aan de Duivendrechtsekade vindt realisatie van een stuk plaats. Daarnaast wordt gekeken naar een nieuwe doorontwikkeling- en proeflocatie, waarbij we met experts en innovatie-instituten de volgende ontwikkelingsfase willen bekijken.’ Uitdagingen Wat is volgens Amsterdam nu dé uitdaging in deze enorme klus? Met name de stabilisering, zegt Jongsma. Omdat niet alle slechte bruggen en kademuren tegelijk hersteld kunnen worden, moeten eerst veiligheidsmaatregelen genomen worden. ‘Dat betekent dat we gewicht van de kade of brug afhalen of dat we de kade of brug versterken. We kunnen bijvoorbeeld parkeervakken opheffen, bomen kappen of de brug of kade afsluiten voor vrachtwagens, trams, bussen of auto’s. Op de fiets en te voet kun je normaal gesproken overal door.’ Als gewicht afhalen niet genoeg is om een brug of kademuur stabiel te krijgen, dan komt er een steunconstructie bij kijken. ‘Voor alles moeten we bezwijken voorkomen. De maatregelen die we moeten nemen verdienen helaas niet altijd de schoonheidsprijs, maar veiligheid heeft nou eenmaal prioriteit. Vooral de stalen damwanden om de kades te stutten worden door veel bewoners als een smet op het aanzicht van de stad ervaren. Daarom leggen we langs die damwanden groenstroken aan en denken we na over alternatieve oplossingen.’ De stad heeft veel bomen rond het water, waarvan een vrij groot aandeel monumentale bomen. Wat betekent renovatie hiervoor? Het verminderen van belasting betekent soms dat bomen weggehaald moeten worden, zegt Hoedjes. Maar er worden alleen bomen weggehaald als dit nodig is om de veiligheid te waarborgen. ‘Als ze toch weg moeten, zoeken we eerst naar mogelijkheden om ze te verplanten. Pas als dat niet kan, wordt een boom gekapt. Via een herplantfonds voor elke gekapte boom is geld beschikbaar voor een nieuwe boom.’ Hoe het kadeprogramma de komende jaren vorm krijgt, is nog niet in beton gegoten. Een programmaplan met een verdere uitwerking ligt nu voor bij het bestuur. Beeld: Pixabay * Dit interview werd gehouden voordat het kabinet bekendmaakte in verband met de coronacrisis het verbod op evenementen te verlengen tot 1 september 2020. Momenteel wordt gekeken kadedelen in te zetten als extra terrasmogelijkheid om horecaondernemers in en na coronatijd te helpen. vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 29 Pagina 28

Pagina 30

Scoor meer met een webshop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.

Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home


You need flash player to view this online publication