Ingezonden van een krimp met 1,7%. Ook in de regio’s Overig Zuidoost-Zuid-Holland en Zuid-Limburg groeide de economie niet meer. Voor eerstgenoemde de de economie van Stadsgewest Utrecht het sterkst met 5,9%. Deze groei werd echter voor een belangrijk deel veroorzaakt door een gemeenHet moge duidelijk zijn dat 2020 internationaal, nationaal en regionaal een jaar van economische krimp gaat worden e hoogste economische groei in 2019 vond plaats in de regio’s Almere en Haarlemmermeer. In beide regio’s nam de economie, uitgedrukt in verandering van het volume bruto regionaal product, met 4,0% toe, terwijl de Nederlandse economie als geheel met 1,8% groeide. Groningen was de enige provincie met een krimpende economie (0,9%). Deze krimp hangt samen met de afname van de winning van aardgas. Evenals in 2018 werd in Almere de economische groei gedreven door een toename van de bevolking en de goede prestaties van leasebedrijven. Maar ook de handel en de bouwnijverheid droegen in belangrijke mate bij aan de groei. De economie van Haarlemmermeer en omstreken profiteerde evenals Almere van de bevolkingsgroei. Daarnaast waren de luchtvaart en de groothandel bedrijfstakken die voor economische groei zorgden. Handel (met name grooten detailhandel-non food), luchtvaart en leasebedrijven zijn sectoren die in de coronacrisis forse klappen hebben gekregen. De regio’s in het Midden van Nederland scoren de hoogste regio is een correctie toegepast op de provinciale herindeling met (Stadsgewest) Utrecht, aangezien het verlies zonder correctie -12,2% zou bedragen. Ook voor de aardgaswinning in Overig Groningen is gecorrigeerd, waardoor in dit gebied sprake is van een economische groei van 1,4% in plaats van een daling met 1,2%. De verschillen met de groeiprestaties in 2018 zijn groot. Het merendeel van de 52 onderscheiden COROP-plusgebieden levert procentpunten in. Slechts in vijf gevallen is sprake van een stijging van het groeicijfer. Het betreft vier regio’s in Noord-Nederland en Haarlemmermeer. Vier grote steden Van de vier COROP-plusgebieden rond de vier grootste steden groeitelijke herindeling die een gebied van Zuid-Holland (voormalige gemeenten Leerdam en Zederik, fusie met Vianen tot Vijfheerenlanden) aan Utrecht toevoegde. Zonder deze provinciale en gemeentelijke herindeling zou de economische groei van Utrecht 2,3% bedragen. Van de andere grote steden groeide de economie van Amsterdam met 2,7% het sterkst. Met name de handel en de zakelijke dienstverlening droegen hieraan bij. De financiële dienstverlening, een belangrijke bedrijfstak in Amsterdam, kromp. Ook de agglomeratie Den Haag groeide met 2,1%. In deze groei speelden de overheid en de zakelijke dienstverlening een belangrijke rol. In de Rijnmond, Rotterdam e.o., was de groei lager dan het Nederlandse gemiddelde. In vergelijking met de drie andere grote steden is het aan>> Economische effecten krimp luchtvaartsector Haarlemmermeer 2020 (prijzen 2017) 1e ordeeffecten in mln. euro Omzetverlies Verlies toegevoegde waarde economische groei met uitlopers naar het Noorden (Flevoland) en Zuiden (Midden- en Noordoost-Brabant). Delfzijl laat de grootste daling van het bruto regionaal product zien. Daar was sprake Verlies inkomen Verlies werkgelegenheid in fte 2,997 Luchtvaart Totaal vervoer en opslag 3,668 1,378 720 9262 155 75 41 750 Bron: Rienstra/RIOT m.b.v. basisscenario ING luchtvaart Rest regio 3,823 1,453 761 10,012 Totaal JAARGANG 16 • NUMMER 02 • BT PAGINA 25 Pagina 24

Pagina 26

Interactieve web krant, deze uitgave of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digi-onderzoeksrapporten.

BT 2 2020 Lees publicatie 422Home


You need flash player to view this online publication