we daarom gekeken naar zones die onder water kunnen lopen. Ook hebben we gekeken naar de mogelijkheden een nieuw elzenbroekbos aan te leggen (een “nat bos”, red.). Richting de snelweg hielden we rekening met vervuiling. Zo keken we naar het fijnstof-filterende vermogen van planten, en hielden we in gedachte dat wintergroene soorten dit langduriger vasthouden.’ Met de aanplant van pijpenstrootje, vliegdennen en heide is het karakter van de omgeving, de overgang naar de Veluwe en randmeren, benadrukt. De oevers hebben natuurlijke beplanting, die gecreëerd werd door de randen van oude oevers af te krabben en deze substantie op de nieuwe oevers te smeren, waardoor flora snel aangroeide. Mooi om te zien is dat kwaliteit en menselijke activiteit samengaan, zegt Dijkshoorn. ‘Dat was ook een van de redenen voor de aanleg van een zwaluwoeverwand. Deze werd bewust aangelegd voor de zwaluwtrek richting Nederland plaatsvond, en al twee keer nestelden er zwaluwen in. In winter hebben we samen met een schoolklas de gangen leeggehaald en met nieuw zand gevuld; een leuke manier om bij kinderen interesse te wekken voor de natuur.’ Aanzuigende werking Het langgerekte park ligt op een scharnierpunt in de wijk en krijgt ook veel bezoekers van elders in of buiten de stad. Onlangs werd de vraag gesteld of voor het park entreekaarten nodig zijn, vertelt Heijboer anekdotisch. ‘Ook geeft de ontwikkelaar aan te merken dat de animo naar huizen in de wijk groeit. Uit dat soort signalen blijkt wel dat het park een succes is.’ Het feit dat het park vooruitlopend op de wijk is ontworpen, heeft bijgedragen aan het succes, is Heijboers overtuiging. ‘Je merkt dat mensen al snel trots zijn op hun woonwijk. Het toont de kracht die groen en grote groengebieden kunnen hebben. Nu vormt groen nog vaak een sluitstuk in ruimtelijke plannen, maar wat mij betreft zijn projecten als deze een pleidooi om vaker te starten met de aanleg van een park.’ Het enige nadeel van de grote aantrekkingskracht is de verkeersdrukte in de wijken door mensen die met de auto het park bezoeken. Daarom kijkt de gemeente in de omgeving naar parkeeroplossingen, zorgt ze voor extra fietsvoorzieningen en start ze een campagne om mensen aan te moedigen met de fiets naar het park te komen. Leuk vindt Dijkshoorn dat je gedurende de dag het bezoekerspubliek en gebruik ziet veranderen en dat er allerlei neveneffecten plaatsvinden. ‘Ons doel is mensen te verleiden tot bepaald gedrag. Maar uiteindelijk kun je nooit volledig voorzien of het uitpakt zoals je wilt. Het is dan ook bijzonder om te zien dat het park gebruikt wordt, en wel mét extra’s. Het meertje bijvoorbeeld was niet bedoeld om in te zwemmen. Waar je in eerste instantie denkt dat die verleiding er niet zal zijn omdat er genoeg ander vermaak is, blijkt dat tóch het geval. Vlak voor de zomer openden we, en al snel lagen er grote aantallen kinderen in het water.’ Ook de pumptrackbaan heeft een aanzuigende werking op kinderen, zegt Heijboer. Maar ook bij andere elementen kunnen bezoekers ‘helemaal kind zijn’. ‘Het park fungeert echt als een kinderparadijs’, zegt Heijboer. ‘Dit is een plek waar jeugdherinneringen gemaakt worden.’ In september werd in het park coronaproof het evenement UIT-Harderwijk georganiseerd. Bij het ontwerp is geen rekening gehouden met de organisatie van evenementen. Maar juist als er ruimte is voor spontane ontwikkeling, is het wat Heijboer betreft geslaagd. Want dat is uiteindelijk waar het uiteindelijk om gaat, zegt hij: ‘Niet om de mooiste architectuur, niet om de mooiste zichtlijn, maar om hoe een plek gebruikt wordt.’ De pumptrackbaan was een winnend idee van de jaarlijkse wedstrijd Het Stadsidee. vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 15 Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een online shop in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

Stedelijk Interieur 4 2020 Lees publicatie 425Home


You need flash player to view this online publication