(Nog) meer online betrokkenheid Met het toenemen van digitale participatie groeit ook het aantal handleidingen dat overheden handvatten biedt om digitaal participeren een succes te laten zijn. Voorbeelden zijn de Keuzewijzer E-tools van Movisie of Inspiratiegids Digitale Participatie van Democratie in actie. Kennisinstituut Movisie formuleerde tien punten waarmee online betrokkenheid met digitale betrokkenheid kan worden bevorderd. Zo is het onder meer belangrijk om concreet en transparant te zijn over waar de input voor gebruikt wordt en waar inwoners dit kunnen vinden. Concrete onderwerpen lenen zich goed voor digitale participatie. Met uitgebreide communicatie kunnen potentiële participanten aangezet worden om deel te nemen. Maar ook wordt aangegeven oog te hebben voor de privacy van deelnemers, en duidelijk te maken welke gegevens gebruikt worden, hoe en waarvoor. Beeld: Waardenburg gesloten. Deze organisatie stelt zich ten doel openbare ruimte en particuliere tuinen te ontstenen. Inclusiviteit Siekman spreekt van een mooie manier van participatie, omdat iedereen mee kan doen, met name inwoners die – om welke reden dan ook – normaliter niet fysiek aanwezig zijn bij bijeenkomsten. ‘Vanuit huis kunnen zij nu alsnog meeparticiperen. Daarnaast is een voordeel van online participatie dat íedereen zijn of haar zegje kan doen. ‘Verwachtingsmanagement is van groot belang. Er ontstaat snel een idee dat elke wens ingewilligd gaat worden’ In fysieke bijeenkomsten kan dit soms lastig zijn voor mensen, je zit toch vaak met een grote groep waarbij een aantal inwoners zeer mondig kan zijn. Online participatie kan soms net wat meer uitnodigen om mee te doen dan een fysiek moment.’ Van Helsdingen vindt het ook een voordeel dat je met deze werkwijze, wanneer je dit zorgvuldig doet, al bij de aanvang start met voorlichting over het onderwerp. ‘Bij de uitnodiging om te reageren op de StoryMaps moet je namelijk al goed uitleggen waarom je als gemeente, in dit geval, biodiversiteit belangrijk vindt en wat het precies is. Vervolgens kan je daar steeds op terugkomen in je communicatie. Om deze reden is het belangrijk dat ook de afdeling communicatie nauw betrokken is. Vaak vallen communicatie en participatie bij dezelfde afdeling of persoon (bij Zeist niet het geval, red.). Je moet je dus heel goed realiseren met wie je wil communiceren en welke taal je dan spreekt.’ Ook verwachtingsmanagement is van groot belang. Van Helsdingen: ‘Er ontstaat snel een idee dat elke wens ingewilligd gaat worden. Dat kan helaas niet het geval zijn.’ In Zeist werd bij het verzamelen van reacties met een tekst bij de kaart toegelicht wat het doel van het project is en wat er met de reacties wordt gedaan. Als de visie wordt goedgekeurd en de resultaten worden gepresenteerd, zal online opnieuw worden verteld welke ideeën (niet) zijn doorgevoerd en waarom. Naast input leveren op de digitale kaart kregen inwoners van Zeist ook de mogelijkheid om een online workshop te volgen en om over de conceptvisie mee te praten. Ook heeft het overgrote deel van de participanten een e-mailadres achtergelaten, waarmee de gemeente extra informatie kan inwinnen. Al deze informatie in de eerste ronde vormt, samen met bijvoorbeeld het bomenbeheerplan en het groenstructuurplan, de input voor de visiekaart. Deze wordt uiteindelijk door Bureau Waardenburg gepresenteerd als StoryMap, zodat iedereen kan volgen wat er met de input is gedaan. Siekman geeft aan dat ook in de tweede fase via de website en social media gecommuniceerd zal worden. Waar mogelijk wil ze ook persoonlijk contact opnemen. De visie, met bijbehorend meerjarig actieplan, wordt naar verwachting begin volgend jaar vastgesteld. vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 29 Pagina 28

Pagina 30

Voor PDF's, online lesmateriaal en reclamefolders zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.

Stedelijk Interieur 4 2020 Lees publicatie 425Home


You need flash player to view this online publication