T oe gank elijkheid natie van een stair (trap) en ramp (helling): brede (Potemkin)trappen die zigzaggend onderbroken worden door een hellingbaan voor rolstoelgebruikers of mensen met een wandelwagen. Dat levert volgens De Kloe meer gevaar op dan dat het problemen oplost. ‘Als je een trap op- of afloopt heb je een vast ritme. Na de eerste trede gaat je verstand ‘JE HEBT CONSTANT TE MAKEN MET TEGENSTRIJDIGE BELANGEN’ op de automatische piloot. Als dan ineens een trede de helft korter is, ga je onderuit. Dat moet je dus niet doen. Die oplossingen zijn erger dan de kwaal. In feite moet je als ontwerper proberen om geen onverwachte situaties te creëren. De voorspelbaarheid op een plein moet heel hoog zijn.’ Beeld: Pixabay een plein moet je zodanig maken dat je daar met de auto niet vlak langs komt. Meer naar het midden van het plein heb je een meer algemeen gebied met vaak een bomenrij, plantenbakken of straatmeubilair. Door een zone van een meter of tien vanaf de ‘TOEGANKELIJKHEID HEEFT LANG IN DE HOEK VAN LIEFDADIGHEID GEZETEN’ gevels vrij te houden bied je een strook met meer geborgenheid en veiligheid. Het is belangrijk dat je heldere routes op een plein hebt en dat je zo’n route ook voelbaar maakt door bijvoorbeeld ander vloermateriaal als cobblestones, kinderhoofdjes of grasranden, en dat ook in contrast zichtbaar maakt.’ Een ontwikkeling die tot vreugde van De Kloe weer op zijn retour lijkt te zijn, is de stramp, een combipagina 44 Specifiek kennisveld De Kloe noemt twee pleinen waar volgens hem goede toegankelijkheidscriteria zijn geïmplementeerd. ‘Het voorplein voor Rotterdam CS heeft voorzieningen voor blinden en slechtzienden waarbij via een geleidelijn alle ov-modaliteiten en de toegang naar de stad Rotterdam worden ontsloten. Het andere voorbeeld is het Koopmansplein in Assen dat nu in uitvoering is en waarvoor met name oplossingen voor het sharedspaceprobleem zijn gevonden. Bij shared space stap je af van aparte gebiedjes voor rijbanen, spelen, verpozen. Er wordt één grote ruimte gecreëerd waar iedereen rekening moet houden met de ander. Een visueel gehandicapte voelt zich echter uitermate ongelukkig; als die midden op zo’n plein staat, durft hij geen stap meer te zetten. Je ziet gelukkig nu een heleboel andere stromingen ontstaan, ook onder invloed van de circulaire economie, waar duurzaamheid en toegankelijkheid voor een deel onder worden geschaard. We zien ook dat mensen in de opleidingen bezig zijn met het thema toegankelijkheid. Het fenomeen krijgt steeds meer aandacht en wordt ook meer erkend als een specifiek kennisveld binnen de architectuur.’ » Pagina 43
Pagina 45Interactieve erapport, deze pdf of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digi-publicaties.
Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home