ACHTERGROND Een imago is maar een imago, maar het imago van Zaltbommel komt overeen met de werkelijkheid. Zo vroeg MKB-Nederland aan ondernemers of hun gemeente: • een aanspreekpunt heeft voor ondernemers; • regelmatig investeert in voorzieningen ten behoeve van het bedrijfsleven; • structureel overleg voert met ondernemers; • specifiek beleid heeft voor het midden- en kleinbedrijf; • bedrijven ondersteunt met subsidies of stimuleringsregelingen; • op haar website informatie heeft voor ondernemers; • beleid heeft voor startende ondernemingen. Op deze stellingen konden de ondernemers ‘ja’, ‘nee’, of ‘weet niet’ antwoorden. De antwoordcategorie ‘ja’ kreeg vier punten, ‘nee’ kreeg geen punten en ‘weet niet/ misschien’ kreeg één punt. Zaltbommel kreeg overall voor communicatie & beleid 2,8 van de 4 punten, ruim boven het Gelderse gemiddelde van 2,0. Zaltbommel Zaltbommel Gelderland Nederland 2013 2011 Ondernemersklimaat gemeente Snelheid van werken Communicatie Vriendelijkheid en beleefdheid Toegankelijkheid Deskundigheid Betrouwbaarheid Begrip voor ondernemers Vergunningverlening Veiligheid Communicatie & beleid (max. score: 4 punten) 7,1 Prijs/kwaliteitverhouding van de gemeentelijke lasten 6,7 6,3 6,8 7,3 6,9 6,5 6,7 6,7 6,3 6,7 2,8 2,2 gemiddeld 2013 6,6 6,4 6,0 6,1 5,9 5,9 6,2 6,1 7,0 6,6 6,2 6,1 6,2 6,1 6,0 6,7 2,0 7,0 6,5 6,2 6,0 6,0 6,3 vlak bij de A2. Die strategische ligging bracht hem uiteindelijk naar Zaltbommel, maar ook de naam ‘Zaltbommel’ beviel hem wel. ‘Lensen Projectinrichters Zaltbommel klinkt toch beter dan Lensen Projectinrichters Ammerzoden, waar ik voorheen zat.’ Lensen levert complete interieurs aan zorginstellingen, en klanten komen nu eenmaal liever naar Bommel, dat vroeger synoniem stond voor de file voor de Bommelse brug. Die brug is allang vervangen door een nieuw exemplaar en files behoren tot het verleden. De bekendheid van Zaltbommel is gebleven en de naam heeft nu vooral een positieve connotatie. ook direct de gegevens van de aannemer die ik aansprakelijk kon stellen. Ik had nogal wat schade doordat de server van mijn bedrijf er een dag uit lag en het de nodige tijd kostte om het hele bedrijfsproces weer op te starten. Ik stelde de aannemer aansprakelijk, maar de afhandeling van de schade duurde en duurde maar, tot ik weer werd gebeld door dezelfde accountmanager die bij mij informeerde of ik mijn geld al had ontvangen. Zij was verontwaardigd dat deze kwestie nog niet was opgelost en nam dizaltbommel werkt door rect contact op met de aannemer. Ook die erkende dat het allemaal veel te lang duurde en maakte zonder te wachten op de verzekering zelf het schadebedrag over. De afhandeling met de verzekeraar volgt later wel, zeiden ze. De gemeente verschuilt zich niet achter procedures en verzekeraars, maar komt de ondernemers tegemoet, op proactieve wijze.’ De brug bij Bommel Edwin van der Waal van Lensen Projectinrichters zit met zijn bedrijf De meewerkende houding van de gemeentelijke organisatie kwam als een verrassing voor Van der Waal, die een overgenomen pand na verwerving grondig verbouwde. ‘De gemeente stelde zich zeer coöperatief op. Wij kregen maximale medewerking om ons pand zodanig te verbouwen dat onze bedrijfsactiviteiten er zo goed mogelijk in ondergebracht kunnen worden. Onlangs hadden we een grote brand op ons industrieterrein en als je ziet hoe de gemeente acteert richting de bedrijven, dan kun je alleen maar zeggen: gewéldig! Onze gemeente is écht proactief. Je ziet medewerkers op bedrijvenborrels en bedrijvendagen. Het is een gemeente die zichtbaar is. Vaak zie je dat bedrijven niets met een gemeentelijke organisatie hebben. In Zaltbommel zie ik het tegenovergestelde. Het is een gemeente met visie. Denk alleen al aan de parkmanagementorganisatie die ook op bedrijventerrein De Ooijk actief is. Die legt de basis voor de kwalitatieve uitstraling. In zo’n geval gedraagt de gemeente zich als goede ondernemer. Als het gras iets te hoog staat, wordt het de volgende dag gemaaid. We komen goed voor de dag. Dat is belangrijk voor onze klanten. Duur is het niet; het is een gedeeld belang met gedeelde kosten.’ PAGINA 13 Pagina 12
Pagina 14Scoor meer met een webshop in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.
Zaltbommel werkt door Lees publicatie 255Home