ACHTERGROND de gemeente al naar je toe voordat er een probleem is, gewoon om te vragen of alles nog naar wens is. Wij zijn klanten en worden ook daadwerkelijk als klanten behandeld. Bij veel gemeenten word je met een kluitje in het riet gestuurd: “Meneer, uw aanvraag is in behandeling. Wij kunnen niets doen. U moet geduld hebben”. Tuurlijk, ook deze gemeente heeft met regels te maken, maar Zaltbommel denkt actief met je mee zodat je in het regelwoud een weg kunt vinden.’ Vroeger was dit wel anders, herinnert Brandwijk zich. Het was vooral het aantreden van de coalitie van CDA, VVD, CU en de lokale ZVV die de ondernemer weer centraal heeft gezet in haar beleid. Het imago van stroperige organisatie transformeerde de afgelopen vier jaar naar dat van een ondernemende gemeente. Brandwijk: ‘Het is een proactieve organisatie die vooral leunt op mensen die begrijpen wat in het hoofd van ondernemers omgaat. Het is niet voor niets dat alle vier wethouders weer met voorkeurstemmen in de raad gekozen zijn en de oude coalitie voortzetten.’ Twee keer per jaar op de fiets Ook op een andere Bommelse ondernemer, Ad van Beurden van Van Beurden Hardchroom BV, heeft de gemeente afgelopen jaren een positieve indruk achtergelaten die niet rijmt met het stigma dat vaak rust op gemeentelijke organisaties. ‘Het is een betrokken club mensen. Als er een probleem is, wordt er naar de ondernemers geluisterd. Daar wachten ze niet op. Het college van B en W organiseert naast reguliere bedrijfsbezoeken ook twee keer per jaar uitgebreide bezoeken. Dan komen ze op de fiets langs. De lijnen zijn kort. Een bouwvergunning wordt snel afgehandeld.’ En: ‘Ja, dat is in het verleden wel eens anders geweest. De organisatie ging in het verleden bureaucratischer te werk. De gemeente stelt zich nu veel meer als ondernemer op. Daar doen ze ook hun eigen voordeel mee. Ze krijgen specifieke deskundigheid aangereikt door naar ons, de ondernemers, te luisteren. Het is een prettige samenwerking.’ Die tweejaarlijkse fietstochtjes leiden ook langs de zaak van Dick Brandwijk. Hij bewaart hier goede herinneringen aan, al was de aanleiding van zijn relaas niet zo leuk. Brandwijk: ‘Vorig jaar werd tijdens het planten van boompjes een stroomkabel voor ons pand kapot getrokken. Als bedrijf verkopen we kerstpakketten en promotieartikelen waarbij doorlopend onder tijdsdruk proeven goedgekeurd moeten worden. We kunnen dus niet buiten stroom en internet. Toevallig reden op dat moment de burgemeester en wethouders langs, en die dachten: “Wat doet Brandwijk bij die kuil?”. Ik stond natuurlijk te kijken naar mijn kapotte kabel. De dag erna werd ik gebeld door de Accountmanager Bedrijven, die bij mij informeerde hoe het was afgelopen met die kabel. Ik kreeg PAGINA 12 zaltbommel werkt door Pagina 11

Pagina 13

Voor PDF's, online catalogi en onderwijscatalogi zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw PDF-en.

Zaltbommel werkt door Lees publicatie 255Home


You need flash player to view this online publication