pagina 10 — 14 • ruimtelijk bekeken 11 zou verstedelijking moeten zien als investeringsmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken”, aldus Zandbelt. BZK gaf gehoor aan deze oproep. “Met de woningbouw als grote maatschappelijke opgave én investeringsmotor kijken we samen met onze overheidspartners op regionale schaal wat dat kan gaan betekenen voor zaken als mobiliteit, de ruimtelijke economie, het groen, het water, de energietransitie en klimaatadaptatie”, legt Regina Oosting uit. Bij de Directie Ruimtelijke Ordening op het ministerie van BZK is ze nauw betrokken bij de uitwerking van de regionale verstedelijkingsstrategieën. Nabijheid In alle regio’s wordt onderschreven dat het is gelukt om mobiliteit en verstedelijking dichter bij elkaar te brengen. Zo heeft het dashboard in Eindhoven geholpen om van een MIRT-onderzoek (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) gericht op capaciteitsknelpunten een breed verhaal over verstedelijking te maken waar de regio gezamenlijk achter staat. “Vroeger hadden we nooit zo snel en onderbouwd tot een gedeeld verhaal kunnen komen. Simpelweg omdat de instrumenten er niet waren”, aldus Dona. “De impact van ruimtelijke keuzes, die het Dashboard Verstedelijking in kaart en beeld kan brengen, hebben geholpen de kwaliteit van de argumentatie te vergroten om zo makkelijker tot een gezamenlijk regioverhaal te komen. Dat gaat niet alleen over mobiliteit, maar over verstedelijking in de breedte met oog voor andere maatschappelijke opgaven.” Dit wordt bevestigd door Oosting. “In de regio Eindhoven hebben we dankzij het dashboard in nog geen half jaar tijd alle neuzen in dezelfde richting gekregen. Iedereen onderschrijft nu de keuze dat de grote stedelijke opgaven in Eindhoven, Veldhoven en Helmond landen en niet daarbuiten. Er is een gevoel van gezamenlijkheid ontstaan.” In de 2.0-versie van het dashboard1 is samengewerkt met Studio Bereikbaar om de mobiliteitsindicatoren verder uit te diepen. De belangrijkste innovatie was het werken met ‘Investeringsmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken’ zogenaamde ‘nabijheidsklassen’, waaruit een correlatie tussen dichtheid en mobiliteitsgedrag blijkt. In hoogstedelijk gebied verplaatst men zich anders dan in landelijk gebied. Zandbelt: “We zien dat het effect van nieuwbouw in elke » ROM | JAARGANG 39 | #01-02 1 | https://www.collegevanrijksadviseurs.nl/adviezen-publicaties/publicatie/2019/10/16/enorm-veel-keuze--ongelofelijk-nabij Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een web winkel in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

ROm 1 2021 Lees publicatie 409Home


You need flash player to view this online publication