pagina 40 — 43 • podium 41 uit Den Haag richting de grootste steden van het land te dirigeren. Terwijl vele honderden miljoenen schijnbaar moeiteloos hun weg vinden naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de Metropoolregio Amsterdam (MRA), is het voor Utrecht in de afgelopen jaren steeds moeilijk gebleken om aanspraak te maken op dergelijke grote infra-investeringen. Dit terwijl die noodzakelijk zijn voor de woningbouw, zeker aan de randen van de stad. Dat versterkt de noodzaak voor Utrecht om duidelijk te zijn over de lange termijnambities voor de ontwikkeling van onze regio. Waarbij Rijnenburg het fysieke sluitstuk kan zijn, omdat het de laatste grote polder is op het grondgebied van de gemeente. Utrecht zit middenin een enorme verstedelijkingsopgave waarin het groeit van een stad met één centrum naar een stad met meer centra. Op termijn zet die groei dusdanig door dat er meerdere OV-knooppunten nodig zijn. Dat Utrecht daarna door zal blijven groeien ligt voor de hand, maar de vraag is wel wanneer de tijd rijp is om de stap te zetten naar groei buiten de bestaande randen van de stad. Wanneer het zover is, kan ook Rijnenburg aan de beurt komen voor grootschalige ontwikkeling tot een stadswijk. Het geeft te denken over hoe die wijk er dan idealiter uit zou moeten zien. Metropoolregio Utrecht Om de bedachtzaamheid van het Utrechtse stadsbestuur voor bouwen in Rijnenburg te begrijpen, is inzicht in de bredere context van de regio nodig. Het imago ‘Utrecht als provinciestadje’ heeft de stad definitief afgeschud. Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland qua woningbouw, en daarbij is de druk op de woningmarkt sinds 2015 enorm gestegen. De aantrekkelijkheid van Utrecht als metropool is ongeëvenaard en de huidige groeistrategie zal daar in de komende jaren aan bij blijven dragen. Binnen de rode contour van de stad Utrecht is veel ruimte beschikbaar, de bestaande Utrechtse structuur kent namelijk relatief lage dichtheden. Er zijn er tal van verdichtingsmogelijkheden in alle wijken. Locaties zoals de Cartesiusdriehoek, het Stationsgebied (waaronder de herontwikkeling van de Jaarbeurs), Utrecht Science park en de Merwedekanaalzone worden volop benut, maar voor de komende jaren zijn er ook grote nieuwe locaties nodig zoals bij Lunetten-Koningweg en de A12-zone. In de afgelopen jaren leek de term ‘metropool’ het noodzakelijke frame te zijn om serieus geld Onbeschreven blad Dat we nu nog niet toe zijn aan voluit bouwen in Rijnenburg is voor stedenbouwkundigen wel helder. Maar het is essentieel voor de beslissingen die we als stad nu maken met betrekking tot de nodige miljarden aan infra-investeringen, dat we het perspectief hebben om op termijn toe te zullen komen aan bouwen in Rijnenburg. Vandaar de noodzaak om nu na te denken over wat nodig is voor die stadswijk van de toekomst. Voor de bouw in Rijnenburg zijn sterke infrastructurele investeringen nodig en daarmee geld vanuit Den Haag. De polder is, afgezien van de historische strokenverkaveling, een aantal boerderijen en tientallen woningen, een tabula rasa. Er zijn maar weinig plekken van zo’n omvang die daar goed uit zijn gekomen. Juist vanwege het ontbreken van die bestaande structuur moet er een goed plan liggen over de aansluiting van Rijnenburg bij onder andere De Meern en Nieuwegein. Vanuit een visie hoe die plaatsen en de stad elkaar kunnen versterken in plaats van in de weg te zitten. Je wilt een bestaand centrum niet leegtrekken. Maar wie wil er in een wijk wonen waar geen goede voorzieningen te vinden zijn? Het toont de noodzaak om een ROM | JAARGANG 39 | #01-02 Polder Rijnenburg Utrecht, nog grotendeels een onbeschreven blad. » Pagina 40

Pagina 42

Interactieve e-boek, deze drukwerk of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online folders.

ROm 1 2021 Lees publicatie 409Home


You need flash player to view this online publication