42 podium • pagina 40 — 43 Weergave van binnenstedelijke herontwikkelingslocaties in de stad Utrecht: rode vlekken zijn harde planvoorraad, gele vlekken zijn zachte planvoorraad. Rijnenburg is de enorme polder in de zuidwestelijke hoek. Bron: Koersdocument Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 stadswijk te ontwikkelen waarin vanaf dag één van de gebiedsontwikkeling, de voorzieningen meegroeien met de wijk. Een veel grotere sturende rol daarop van de overheid is nodig om te voorkomen dat het een autowijk zou worden. Dat is een fundamenteel andere benadering dan in VINEX-wijk Leidsche Rijn gebeurde, waar de onfortuinlijke eerste bewoners destijds nauwelijks voorzieningen hadden. Mede daarom zijn ze veel meer dan houdbaar en wenselijk is binnen een stad, gebruik gaan maken van de auto. Vijf randvoorwaarden Om de toekomstige ontwikkeling van Rijnenburg tot een stadswijk te laten slagen, zijn er vijf randvoorwaarden. Voor het eindresultaat laten wij ons inspireren door geslaagde stadswijken zoals het GWL-terrein in Amsterdam, Vauban in Freiburg en Bo01 in Malmö. 1. Ga verder met het maken van een visie Utrecht werkt daar momenteel aan, door een ontwerpstudie te maken, als vervolg op een ‘Quickscan verstedelijking Rijnenburg’ die onlangs is gepresenteerd. Wanneer landelijke politici de polder als een stadsontwikkelingslocatie ‘van nationaal belang’ zien, dan zijn ze schatplichtig dat er plannen moeten zijn die verder gaat dan de platitude van ‘huizen bouwen’. Er zal jarenlang plannen aan vooraf gaan voordat er serieus met de ontwikkeling van Rijnenburg kan worden gestart, en er zijn talloze locaties in Nederland die sneller en effectiever een antwoord kunnen bieden op het ledigen van de woningnood. Daarbij komt dat er financieel bijgedragen moet worden. Het eerste onderzoek wijst uit dat het dan gaat over miljarden. Andersom werkt het overigens ook: politici en beleidsmakers in Utrecht zullen aan de idee moeten wennen dat het voor de hand ligt dat Rijnenburg - of dat nu al over tien jaar is of over pas dertig jaar - benut zal gaan worden voor stedenbouw. 2. Regel financiering De door de mens opgeworpen barrières, de snelwegen tussen Rijnenburg en de andere delen van de Utrechtse metropool, moeten worden geslecht. Alleen zo kan Rijnenburg, ook in de beleving, aansluiten op de bestaande stedelijke structuren van Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein, en onderdeel gaan uitmaken van een metropool die binnen drie tot vier decennia zo groot is als Rotterdam. Om dit te bewerkstelligen zijn investeringen in ordegroottes van honderden miljoenen nog veel te weinig. Hier gaat het over miljarden, terwijl er in de lange termijnplannen van het MIRT en het Groeifonds nog geen euro voor gereserveerd is. 3. Organiseer een aansluitende stedelijke structuur Voordat Rijnenburg serieus in beeld is voor grootschalige woningbouw zullen de omliggende stadswijken - aan de andere kant van de snelwegen - ook in de stedenbouwkundige structuur en beleving aan moeten sluiten. Dat betekent in hoge dichtheden bouwen ROM | JAARGANG 39 | #01-02 Pagina 41

Pagina 43

Interactieve web brochure, deze sportblad of clubmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van elesmateriaal.

ROm 1 2021 Lees publicatie 409Home


You need flash player to view this online publication