06 ROm2 • pagina 04 — 09 Luchtruimherziening schept kansen voor Lelystad Airport Corona of geen corona, Nederland maakt zich op voor een grootschalige luchtruimherziening die behalve duurzamer en stiller vliegverkeer ook groei van het aantal vluchten mogelijk moet maken. Om overlast en uitstoot te beperken is er een herziening nodig, die vanaf 2023 stap voor stap wordt doorgevoerd. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) presenteerden half januari jl. de langverwachte ‘Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’. N auwere samenwerking tussen burgeren militaire luchtvaart moet zorgen voor een efficiënter gebruik van het luchtruim. Dat geeft ruimte om de luchthavens van Schiphol, Rotterdam-Den Haag en Lelystad beter bereikbaar te maken met directe, kortere routes. Dit leidt tot acht procent minder brandstofverbruik, en een even grote afname van CO2 - en stikstofemissies. Ook neemt de geluidhinder af omdat vliegtuigen sneller opstijgen of dalen. Het PlanMER laat zien dat met het realiseren van de Voorkeursbeslissing de capaciteit van het luchtruim vergroot kan worden omdat het geluidsprofiel op de grond met twintig procent afneemt. Dat de laagvliegroutes komen te vervallen is goed nieuws voor Lelystad Airport en de Provincie Flevoland, die met de internationale luchthaven extra economische impulsen Schaalsprong infrastructuur grote steden met Groeifonds Veertien projectvoorstellen voor financiering vanuit het Groeifonds zijn half januari, vóór de val van het kabinet, door de ministers Eric Wiebes (EZK) en Wopke Hoekstra (Financiën) na ambtelijke toetsing doorgestuurd naar de beoordelingsadviescommissie. Daaronder een zestal grote infrastructuurprojecten. In totaal is er de komende vijf jaar twintig miljard euro beschikbaar voor investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling & innovatie. Via de ministeries van OCW, EZK en IenW zijn projecten verzameld die in aanmerking willen komen voor financiering vanuit het Groeifonds. De voorstellen zijn getoetst aan zogenaamde toegangspoortcriteria. Daarbij is onder meer gekeken naar de bijdrage aan het verdienvermogen (het bbp-effect), andere maatschappelijke kosten en baten, en of het project past binnen de investeringsterreinen van de overheid. Ook moet het gaan om niet-reguliere, niet-structurele uitgaven. Onder de geselecteerd projecten zijn zes grootschalige inROM | JAARGANG 39 | #01-02 frastructuurprojecten. Het gaat om schaalsprongen in het OV van de Zuidelijke Randstad, de Metropoolregio Amsterdam (MRA), bij de zelfbenoemde Metropool Regio Utrecht en om de Brainportlijn in de regio Eindhoven. Bij de vier grote steden zijn de investeringen nodig voor hoogwaardige OV-oplossingen. Zo zijn in de regio’s Den Haag, Rotterdam en Zoe Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een onderwijs catalogus, noviafacts of digi relatiemagazines? Gebruik Online Touch: gids online bladerbaar op uw website plaatsen.

ROm 1 2021 Lees publicatie 409Home


You need flash player to view this online publication