INTERVIEW “Infrastructuur moet vroeg op de radar verschijnen” Pier Eringa, oud-topman van ProRail en tegenwoordig CEO van Transdev (bekend van Connexxion), is de nieuwe voorzitter van het bestuur van NGinfra. We spreken hem net na zijn eerste bestuursvergadering. “Het is uniek dat we in de infrastructuur de koppen bij elkaar steken.” T ijd om zich in te werken was er nog nauwelijks, alhoewel hij vanuit ProRail natuurlijk al een beeld kreeg van NGinfra. “Deelterreinen zoals de haven en de elektriciteitsvoorzieningen kwamen wel voorbij, maar nu moet ik er een tandje dieper op ingaan en meer infrastructuren leren kennen. Dit ook om de samenhang te doorgronden. Want dat we als NGinfra op het terreinen van die samenhang en in de samenwerking een rol hebben te spelen, daar ben ik van overtuigd. De kracht ligt bij de partners zelf, maar NGinfra kan die krachten bundelen. Dat ook nog eens in combinatie met de wetenschap. Ik wil daar graag een bindende factor in zijn. Graag leg ik signalen over infrastructuur die het verdienen gehoord te worden, op de juiste plaats. In die zin ben ik toch een beetje een boegbeeld. Ook richting het kabinet en de politiek in het algemeen. Met de boodschap dat naast onderwijs, veiligheid en zorg ook infrastructuur aandacht verdient.” AUTEUR RONALD BRUINS Gemeenschappelijk Eringa is al CEO van Transdev en hij ondersteunt bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen de directie om de achterstand weg te werken bij de verlengingen van rijbewijzen. Is er nog wel tijd voor NGinfra? “Ik vind mijn baan leuk, maar ik vind het minstens zo leuk om er wat bij te doen. Dat houdt me breed en scherp. Anders word je zo opgeslokt door je werk. Dit voorzitterschap is ook nog op een plaats die me fascineert. Infrastructuur moet er zijn en moet het doen. Maar het kost veel om het op het huidige niveau in stand te houden en toekomstklaar te maken. Ik vind het mooi dat ik als voorzitter het inzicht kan delen dat dat niet vanzelf gaat en dat we daarbij moeten samenwerken. Als je als patiënt bij een ziekenhuis komt, heb je ook niet één specialist meer, maar werkt een multidisciplinair team aan de beoordeling van jouw aandoening. Het is goed dat we als NGinfra ook aan een gemeenschappelijk verhaal bouwen voor onze toekomst.” Structuurfreak Of daarbij een board of infrastructuur of een system of systems het beste is, daar wil Eringa zich nog niet over uitlaten. “Stap voor stap ga ik me inwerken. Waarbij ik al wel zeg: ik ben niet zo’n structuurfreak. Structuur breng je alleen aan als dit het hogere doel dient. En dat is: infrastructuur op het huidige hoge niveau handhaven en ervoor zorgen dat de kwaliteit hoog blijft. Kortom, we moeten de toekomst aankunnen. Daarbij is het van belang dat we adequaat het belang van infrastructuur op de politieke agenda krijgen. Want investeren in infrastructuur gaat verder dan een kabinetsperiode. We moeten ervoor zorgen dat we vroeg op de radar verschijnen om ons verhaal en ons plan op tafel te leggen.” NGINFRAmagazine 15 Pagina 14

Pagina 16

Interactieve digi-tijdschrift, deze reclamefolder of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van erapporten.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication