THEMA DATA EN DIGITALISERING Verkeersstromen bij Luchthaven Schiphol, Amsterdam Beeld Marcel van den Bos/Dreamstime een andere infrapartij?” Ook voor het omgaan met externe invloeden op de infrastructuur is die uitwisseling van gegevens belangrijk. We gaan terug naar de fictieve brug. “Neem het weer als externe invloed. Asfalt en staal zetten verschillend uit bij hitte. Bij welke temperatuur zetten de infrastructuren zodanig uit dat de brug voor één van beide niet of minder functioneert? Sensor Om gedegen antwoorden op dit soort vragen te vinden, wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van sensoren, die metingen doen in de ‘echte wereld’. Van den Berg: “Stel, partij A heeft een sensor die trillingen meet in zijn infrastructuur gemonteerd. Vervolgens heeft partij A een algoritme ontwikkeld om deze data te kunnen interpreteren, met als doel informatie over het soort verplaatsing, de locatie en snelheid te vergaren. Maar stel nu dat diezelfde ‘ruwe data’ uit de sensor van partij A, ook bruikbaar is voor een andere partij B?” En daarmee komen we bij een belangrijke vraag aan. Want wát wordt er dan precies gedeeld tussen de verschillende partijen? Van den Berg komt met twee opties. “Ten eerste kun je toegang geven tot de informatie, de gemoduleerde data, die partij A heeft gemaakt van de ruwe data met behulp van hun algoritme. Partij B kan daar een eigen interpretatie met een eigen algoritme van maken, in feite een interpretatie van een interpretatie. Maar je kunt ook de mogelijkheid creëren dat een andere partij in de samenwerking NGINFRAmagazine 17 Pagina 16

Pagina 18

Voor vakbladen, online maandbladen en rapporten zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw brochures.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication