THEMA DATA EN DIGITALISERING een reeds bestaand of te ontwikkelen algoritme gebruikt voor de ruwe data. Zodat zij op een andere manier met dezelfde ruwe data hun eigen kennis kunnen vergaren.” Representatie Maar wát zijn data nu precies? Hoe zetten we die om in begrijpelijke informatie? En hoe maken we daar vervolgens kennis van? Volgens Van den Berg zijn data feitelijk een representatie van wat je meet, in een bepaald format. De interpretatie van de De interpretatie van de echte wereld in een datapakketje echte wereld in een datapakketje. Hij legt uit: “Data verkrijg je uit een sensor. Die hang je altijd aan iets in de echte wereld en vervolgens maak je een vertaalslag van hoe het met de echte wereld gaat ten opzichte van wat je ervan wil weten of meten.” Neem een sensor in het water bij Havenbedrijf Rotterdam. “Die sensoren hangen op verschillende plekken in het water om continu de temperatuur van het water te meten. Dat water is de echte wereld en de temperatuur is een feitelijkheid. Er is bijvoorbeeld ooit afgesproken wat nul graden is. Iedereen snapt wat er wordt bedoeld. Een sensor is een apparaat dat in de echte wereld, in het water dus, een dwarsdoorsnede maakt van wat de temperatuur op dat moment is.” Dat zijn dan dus ruwe data. Vervolgens ga je daar gegevens aan toevoegen. Van den Berg: “Want als ik nu tegen jou zeg ‘12,65’, kan dit van alles betekenen. Dat kan een willekeurige meting zijn van een willekeurige sensor, op een willekeurig tijdstip, op een willekeurige plek in infrastructuur.” Kortom, er zijn dus een aantal gegevens meer nodig om te bepalen of een meting daadwerkelijk waardevol kan zijn. Wanneer is dat gemeten? Op welke locatie? En met welke apparatuur? Mensen geven dus de contextuele waarde aan wat er wordt gemeten. Mensen maken het inzicht. Zo komen we tot informatie. “Door het toevoegen van die contextuele waarde, ontstaat er een datapakketje waarin staat dat het water op dat punt in de tijd, op die locatie, deze temperatuur had.” Beeld David Castillo Dominici, Dreamstime 18 Kennis en inzicht Vervolgens is het zaak om van die informatie, gebaseerd op data, kennis te maken. Dat kun je doen door meerdere factoren bij elkaar NGINFRAmagazine Pagina 17

Pagina 19

Heeft u een editie, zmags of eonderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal bladerbaar uitgeven.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication