THEMA het open internet hingen, maar wel meetgegevens doorgaven. Deze zie je ook nog steeds in industriële omgevingen voor het uitlezen en aansturen van machines in een fabriek. Dat zijn bijvoorbeeld zogeheten SCADA-systemen. Ons OT-systeem liep na vele jaren trouwe dienst tegen beperkingen aan. Het was niet meer compatibel met strengere beveiligingseisen en uitgebreidere gebruikerswensen. Nu hebben we een volledig IT-systeem waarmee we kunnen profiteren van allerlei nieuwe technologieën zoals edge computing, machine learning, realtime analyses, end-to-endencryptie en API’s. Daarmee maken we een slag in datakwaliteit en voorspellend vermogen.’ Veel data die Campfens en zijn collega’s verzamelen in de haven zijn bedoeld voor het ondersteunen van de operationele diensten in de haven. ‘De genoemde metingen over water en weer zijn bijvoorbeeld erg belangrijk voor het scheepvaartproces dat wij plannen en begeleiden in de haven. Daarom hechten wij veel waarde aan het meer en meer direct beschikbaar stellen van dit soort data aan de gebruikers.’ Middels systeemkoppelingen of publieke data dashboards, zoals op www.portofrotterdam.com/weathertide/desktop. Campfens: ‘Maar dat werkt alleen als de fysieke en digitale wereld zo nauw mogelijk verweven zijn. En alleen als wij bij het Havenbedrijf dezelfde taal spreken als onze gebruikers.’ Vertrouwen Wie denkt dat een digital twin een virtuele wereld is à la het spel Fortnite heeft het mis. ‘Integendeel’, reageert Campfens. ‘Eigenlijk hebben alleen wij mensen een virtuele omgeving nodig om overzicht te hebben en creatieve processen te ondersteunen. Maar machines en systemen die elkaar data doorgeven hebben dat visuele aspect helemaal niet nodig. Als het maar in de juiste dimensies wordt gecommuniceerd en dat is steeds vaker drie- of vierdimensionaal. Denk aan ruimtetijddata; data in de context van zowel plaats als tijd, zoals bijvoorbeeld bij een route.’ Campfens illustreert het met de route van een schip in de haven en alle condities en objecten die het schip gaat tegenkomen: ‘Het Havenbedrijf heeft het digitale overzicht waarmee de scheepvaart veilig en vlot wordt begeleid. Dat willen wij in de toekomst graag direct delen met het schip. Dan praat je al snel over driedimensionale data met een tijdsaspect. Een tweedimensionaal schip beoordelen in driedimensionale wereld of vice versa, werkt namelijk niet. Bovendien zijn wij de havenautoriteit. We moeten dus tegen een schip kunnen zeggen of deze de haven in mag of niet. Als we een ‘ja’ afgeven, moet de scheepvaart daar honderd NGINFRAmagazine 25 Pagina 24

Pagina 26

Voor edities, online onderwijs catalogussen en clubbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw uitgaves.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication