THEMA procent op kunnen vertrouwen. Is het veilig om binnen te komen? Is het bijvoorbeeld diep genoeg? En hoeveel sleepboten zijn er nodig?’ Digitale evenknie Parameters die de afwegingen bepalen tussen veiligheid, efficiëntie, duurzaamheid en financiën moeten een digitale evenknie krijgen. Campfens schat in dat dergelijke parameters tot 80 procent te digitaliseren zijn. Dat geldt ook voor het automatiseren van de afwegingen met business rules en algoritmen. Toch zal voor de overige 20 procent nog steeds een menselijk oordeel nodig zijn, benadrukt hij. ‘De parameters zelf zijn ook aan verandering onderhevig. Vroeger ging het vooral over de vraag of het veilig was om aan te meren. Nu wil je het liefst de meest optimale beslissing nemen. Bijvoorbeeld voor het zo efficiënt mogelijk gebruiken van de ruimte in de haven, voor het verminderen van emissies en voor het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving. Door andere weersomstandigheden heeft de binnenvaart vaker te maken met lage waterstanden. Schepen worden groter, de haven groeit. Wellicht kan een deel van die groei opgevangen worden door de bestaande infrastructuur efficiënter te laten gebruiken. Maar ook: wanneer moeten we onderhoud aan onze waterwegen plegen en hoe diep baggeren we dan? Wat is de impact daarvan op het milieu? Al met al worden de keuzes zo complex dat ik denk dat de mens er zonder beslissingsondersteuning moeilijk uitkomt.’ Virtueel afmeren Voor het Rotterdamse Havenbedrijf is de digitale tweeling een volgende logische stap in de digitalisering. Campfens: ‘Veel processen in de haven zijn al digitaal. Niemand komt hier meer aan met een zak munten om havengeld te betalen. Maar er zit nog wel een gat tussen wat er fysiek plaatsvindt en de processen die daardoor – al dan niet digitaal – worden geïnitieerd. Wij willen die twee dichter bij elkaar brengen en een beter inzicht krijgen in de werkelijkheid. Daarmee kunnen we de haven ‘sturen’ richting een duurzame toekomst. Maar ook optimaliseren, maximaliseren en misschien kunnen we ook wel bepaalde processen heroverwegen.’ De haven van Rotterdam in cijfers • 1200 werknemers bij het Havenbedrijf Rotterdam • Havengebied: circa 12.500 hectare havengebied (land en water) • Waarvan circa 6000 hectare bedrijfsterreinen • Lengte havengebied is ruim 40 kilometer • Omzet ongeveer 710 miljoen euro • 385.000 arbeidsplaatsen (direct en indirect) • Goederenoverslag: ongeveer 470 miljoen ton goederen per jaar • Scheepvaart: circa 30.000 zeeschepen en circa 120.000 binnenvaartschepen per jaar • Investeringsniveau in infrastructuur eerste 6 maanden 2019 hoog: 177,1 miljoen euro • Toegevoegde waarde: (direct en indirect) 45,6 miljard euro, 6,2 procent van het bbp ‘Onze fysieke terreinen en infrastructuur blijven van vaste waarde. Alleen verandert de manier waarop ze digitaal gepositioneerd worden voor gebruikers. Tot nu toe gebeurt dat slechts fragmentarisch, vanuit het perspectief van individuele bedrijfsprocessen en afdelingen. Met de digital twin stellen we het digitaliseren van objecten in de haven centraal, met hun condities, relaties, functionaliteiten en context. Wij verwachten binnen 10 jaar slimme voer- en vaartuigen te faciliteren met onze slimme objecten. Dat kan ook echt alleen vanuit een integrale visie. Op dit moment zijn we druk bezig om deze visie te vertalen naar onder andere een technologieroadmap, een objectenmodel, een functionele architectuur en een security design die we willen valideren via een representatief scenario. Dan kunnen we bijvoor26 NGINFRAmagazine Pagina 25

Pagina 27

Interactieve digitale catalogus, deze sportblad of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van web brochures.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication