Vincent Campfens (Havenbedrijf Rotterdam): ‘We moeten nadenken over de uitgangspunten voor de digitale haven en onze rol daarbij.’ beeld een schip op basis van alle beschikbare object- en contextinformatie virtueel laten afmeren. Als dat in de digital twin werkt, zou het ook in de echte haven kunnen.’ Kleine stapjes Dat is niet een, twee, drie geregeld, weet Campfens: ‘Daarvoor moeten we dus ook met meerdere havens tot elkaar komen om standaarden te hebben. Maar moeten we – en dat is gerelateerd aan de partners bij NGinfra – ook weten waar onze infrastructuur overlapt of grenst met die van derden? Waar we over 20 jaar staan? Ik schat in dat een schip op de automatische piloot en zijn eigen situational awareness dan zelf de haven binnenvaart. Het navigatiesysteem krijgt extra data van ons. Over wind, stroming van het water, infrastructuur en andere schepen op de geplande route in de tijd. Die informatie krijgt het schip van onze door kunstmatige intelligentie ondersteunde scheepvaartplanning. Misschien gaat alles nog niet volledig autonoom, maar is het proces al wel gedigitaliseerd. In die 20 jaar gaan we daardoor sowieso ontelbaar veel kleine stapjes vooruitmaken wat betreft veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.’ Campfens denkt dat ook voor andere infrabeheerders fysiek en digitaal gebruik naast elkaar gaan lopen. ‘Stel je infrastructuur hierop in door deze digitaal beschikbaar te stellen’, adviseert hij. ‘Dat gebeurt bijvoorbeeld al met elektrische auto’s en laadpalen. Die zijn eigenlijk al van scratch af aan digitaal ontworpen en kijk eens wat ermee mogelijk is qua handige apps, sturingsmechanismen en afrekenmodellen. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat semiautonome en autonome voertuigen meer data van Rijkswaterstaat gaan krijgen en dat het verkeer hier profijt van heeft. Er wordt niet voor niets hard gewerkt aan wereldwijde standaarden voor vehicle to infrastructure- en infrastructure to vehicle-communicatie. Als Havenbedrijf willen we voor een dergelijke situatie klaar zijn. Dat semi- of autonome schip komt er uiteindelijk. En dus moeten we nadenken over de uitgangspunten voor de digitale haven en onze rol daarbij. We weten in ieder geval zeker dat beveiliging, betrouwbaarheid en de standaardisering van onze data in het plaatje past. Het gaat allemaal in stapjes, maar uiteindelijk leidt het tot een fundamentele verandering van onze haven.’ NGINFRAmagazine 27 Pagina 26

Pagina 28

Interactieve digitale tijdschrift, deze spaarprogramma of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van web jaarverslagen.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication