ACHTERGROND Zo is de capaciteit per eenheid asfalt toegenomen door de ontvlechting van het personen- en vrachtvervoer. Dit ging gepaard met het verhogen van de aanleg van asfalt met ongeveer 30 procent ten opzichte van 2017. Daarnaast is fors geïnvesteerd in de binnenvaart om de positie van de Rotterdamse haven als mondiale topspeler te verzekeren. Hiervoor zijn onder andere verscheidene bruggen opgehoogd om schepen in de grootste klasse ook op cruciale binnenvaarten ruimte te geven. De ondergrondse infrastructuur naar de haven is uitgebreid om fossiele brandstoffen voor ons land veilig te stellen door bijvoorbeeld de Nord Stream-verbindingen uit te breiden. Ook ProRail en Schiphol hebben geprofiteerd van en bijgedragen aan de economische groei. Zo is de lengte van het spoornetwerk met ruim 50 procent toegenomen ten opzichte van 2017, en zijn de hoeveelheid vluchten met zo’n 50 procent toegenomen ten opzichte van 2016. De economische en infrastructurele groei heeft echter een keerzijde. Ondanks een verhonderdvoudiging van het verbruikte elektrische vermogen voor auto’s ten opzichte van 2016, blijkt de energiebehoefte te groot om fossiele brandstoffen voor weg, scheep- en luchtvaart uit te faseren. De CO2-uitstoot is daardoor met minstens 20 procent gestegen voor transport over land en tot 50 procent voor over zee en door de lucht. De sunk costs NGINFRAmagazine 39 Nederlandse economie en infrastructuur zegevieren De grote investeringen in de infrastructuur van de afgelopen decennia hebben de economie tot grote hoogte gestuwd. Voor het dertigste jaar op rij stijgt het bbp in Nederland astronomisch. In vergelijking met 30 jaar geleden zijn de investeringen in zowel rijks-, spoor- als vaarwegen meer dan verdubbeld. Hierdoor kan er nu meer vracht dan ooit worden vervoerd en kan het personenverkeer voor het meer kennisgebonden werk zich optimaal verplaatsen. Pagina 38

Pagina 40

Scoor meer met een web winkel in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication