ACHTERGROND voor de vergroening van de zee- en luchtvaartvloot bleken te groot om de uitstoot te verminderen. 2. Veiligheid Revolutie Centraal in dit scenario staat veiligheid. De maatschappelijke acceptatie van ernstige gewonden bij zoiets alledaags als verkeer heeft een nulpunt bereikt. De 90 procent reductie van ernstige verkeersgewonden op de weg ging gepaard met het wegnemen van de primaire veroorzaker: de menselijke fout. Automatisch rijden in rurale gebieden is de standaard, wat daar de verkeersveiligheid een enorme impuls heeft gegeven. In Randstedelijke gebieden is de realisatie van een sterk geintensiveerd trein- en lightrailnetwerk gepaard gegaan met een vervoerssamenstellingswijziging van de auto naar de veiligere trein. Deze veiligheidsrevolutie kan worden verklaard vanuit de stijgende welvaart, waardoor meer gewicht wordt toegekend aan veiligheid. modaliteiten groei ontstaat, zonder dat technologie de capaciteit van het gehele infrastructurele systeem vergroot. De automobiliteit is in 2050 bijvoorbeeld met ongeveer 30 procent toegenomen. De Nederlandse wegen bleken niet opgewassen tegen deze verkeersvolumes en de files zijn anno 2050 gestegen met 50 procent ten opzichte van 2016. Om de mobiliteitsgroei te keren, werd vooral naar technologie gekeken, zoals de zelfrijdende auto. De technologie maakte de beloften niet waar. Zo gek is dat ook niet: technologische verandering zorgde in het verleden ook eerder voor meer dan minder infrastructurele vraag. Ook het treinverkeer lijdt aan technologie-overschatting: het aandeel treinverplaatsingen ten opzichte van autoverplaatsingen is, net zoals de decennia voor 2020, stabiel gebleven. Beide verplaatsingen zijn wel in absolute zin gestegen – respectievelijk 30 en 35 procent – en ook de trein- en weginfrastructuur is uitgebreid, met wel 20 procent. echter, tegelijk gingen punctualiteits- en veiligheidsniveaus achteruit ten opzichte van de situatie in 2020. Verdere veiligheidsverbetering is ontstaan doordat de Nederlander minder is gaan autorijden, maar liefst 25 procent minder ten opzichte van 2016. De welzijnsshift legt de verandering uit: de werkweek is verkort omdat de Nederlander liever tijd spendeert met vrienden en familie dan met collega’s. De economie is daardoor gekrompen met 10 procent ten opzichte van 2017. De positieve keerzijde van economische krimp is een filereductie van ongeveer 70 procent ten opzichte van 2017. Bovenstaande ontwikkelingen gingen gepaard met een halvering van de weginfrastructuurkosten ten opzichte van 2016, en een stijging van 60 procent van de spoorinfrastructuurkosten. Bovendien hielp de welzijnsfocus het milieu: er is 50 procent landzijdige CO2-uitstootreductie gerealiseerd (ten opzichte van 2016). Uitstootreductie in de luchtvaart is echter amper gerealiseerd. 3. 40 Business as usual Centraal in dit scenario is dat huidige trends doorzetten. Investeringskansen ontstaan omdat op alle Het vrachtvervoer kent een veel grotere groei, met name de binnen- en zeevaart, tot wel 80 procent ten opzichte van 2017. Dit ging gepaard met een economische groei van 60 procent. De vraag rijst echter of de huidige binnenvaartniveaus zijn vol te houden. Door het uitblijven van de milieu-urgentie en technologische oplossingen om schepen (en vliegtuigen) significant te vergroenen, zijn CO2-niveaus ten opzichte van 2020 stabiel gebleven. Energie wordt efficiënter benut, toch zijn fundamentele milieuverbeteringen niet opgetreden. De toenemende klimaatverandering en droogte zetten de toekomst van de binnenvaart onder druk. Het is echter onduidelijk of maatschappelijk draagvlak bestaat om de milieuvervuilende luchtvaartsector onder ongeveer 560.000 vluchten per jaar vanaf Schiphol te krijgen. 4. De Groene Revolutie De kern van dit scenario is dat Nederland vol inzet op zo groen mogelijk energiegebruik en zo min mogelijk milieuvervuiling. Investeringskansen zijn daar waar vergroening, wegverkeerreductie en vervuiNGINFRAmagazine ‘Techno-pessimisme’ woord van het jaar Waar bleef toch die vierde industriële revolutie? Anno 2050 lijkt het tijd om te reflecteren op het (ruimtelijk) beleid van Nederland tot dusver. De term die alles omvattend lijkt: techno-pessimisme – woord van het jaar 2050. Nederlanders nog nooit zo gelukkig Het World Happiness Report 2050 zet Nederland wederom met stip op 1 als het gelukkigste land van de wereld. Deze 2050-editie beargumenteert waardoor Nederland al jaren de lijst aanvoert. Het geheim lijkt een verandering die wordt betiteld als ‘welvaart naar welzijn’. Zo worden veiligheid en betrouwbaarheid wezenlijk hoger gewaardeerd dan automobiliteit en economische groei. Pagina 39

Pagina 41

Voor uitgaves, online vaktijdschriften en handleidingen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw reclamefolders.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication