ACHTERGROND teerde CO2-uitstoot hoger dan het 49 procent-niveau ten opzichte van 1990. Verliezers: de klimaatspijbelaars. Van scenario’s naar slim investeren Onze scenario’s kunnen bijdragen aan het inzichtelijk maken van slimme investeringsstrategieën: strategieën die positief bijdragen aan het functioneren van het netwerk-van-netwerken in meerdere scenario’s (Neef et al., 2018). Bovendien kunnen de scenario’s aanzetten tot denken over afstemmen of bundelen van die investeringen. Dat dwingt bijvoorbeeld te kijken naar waar en wanneer voor andere beheerders een verouderingscyclus zijn einde nadert of nieuwe behoefte ontstaat. boze burger-generatie, maar het klimaat blijft enkel leefbaar als we minderen.’ De Nederlandse Trumpen en Thunbergen kwamen tot talloze compromissen: we investeren extra in spoor zodat we 30 procent meer spoorinfra realiseren in vergelijking met 2017, maar alleen als we de weginfrastructuur ook met 10 procent kunnen uitbreiden. Dit ging gepaard met stijgende mobiliteit (meer dan 10 procent auto, meer dan 60 procent trein) en infrastructuurkosten (40 procent meer). De uitstoot bleef hoog: een modal shift naar de betrekkelijk schonere binnenvaart was onaantrekkelijk vanwege de aanhoudende droogte. Klimaatspijbelaars zetten zodoende in op vergroening, vergelijkbaar met de gele vestjes voor klimaatscepsis. Het gevolg? Wederom een compromis: de hoeveelheid vliegbewegingen werd met een kwart teruggedrongen en technologische innovatie (investeringstoename van 20 miljard euro) – bijvoorbeeld middels biobrandstoffen en elektrisch transport – moest de rest doen. Het fossiele energiegebruik bij met name lucht- en scheepvaart bleef hoog (reducties van respectievelijk 35 en 45 procent). Zodoende was de totale infrastructuur-gerelaDe scenario’s wijzen uit dat juist deze interactie van de verschillende netwerken wezenlijk anders is in de geschetste toekomst. Het Gemiste Boot-scenario gaat uit van een toekomst waar de afzonderlijke netwerken spaarzaam elkaars interdependenties benutten. Daartegenover kan het Groene of Technologische scenario zich enkel ontvouwen in het geval er nadrukkelijke visie, coördinatie of zelfs integratie van de netwerken plaatsvindt. Alarmerende conclusie Uit de studie blijkt tevens dat voor deelnemende infrastructuurbeheerders de ‘Gemiste Boot Revolutie’ als zeer waarschijnlijk scenario overblijft. Dat is alarmerend. Nog alarmerender kan zijn dat de groene, veiligheids- en technologiescenario’s vooral als wenselijk worden bestempeld in plaats van haalbaar. Belangrijke redenen betreffen het sectoraal aanpakken van capaciteitsoptimalisatie en visie. Een afwegingskader dat helpt om beslissingen te nemen die mogelijk niet de meest efficiënte zijn voor het eigen netwerk, maar wel voor het netwerk-van-netwerken als geheel, lijkt een uitkomst. Dit toont het belang om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een netwerk-van-netwerkenvisie. Gebruikte bronnen • Neef, M.R., Verweij, S., Busscher, T. (2018). Slim investeren in netwerken: Oude infrastructuur, nieuwe kansen. ROmagazine, 36 (7-8), 8-11. • Neef, M.R., Verweij, S., Busscher, T. (2019a). Op zoek naar slimme gezamenlijke investeringskansen voor infrastructuur: Naar scenario’s voor een netwerk van netwerken. ROmagazine, 37 (10), 30-34. • Neef, M.R., Busscher, Verweij, S. (2019b). Op zoek naar slimme gezamenlijke investeringskansen voor infrastructuur – Deel 2: Bouwen aan het netwerk van netwerken. ROmagazine, 37 (12), 39-42. NGINFRAmagazine 43 Boze burgers vs. klimaatspijbelaars: en de winnaar is … Herinnert u zich Greta Thunberg nog? De milieuactiviste die in 2018 opriep tot strenger klimaatbeleid? En Donald Trump, de protectionistische Amerikaanse president die de VS terugtrok uit het Parijs Akkoord? Deze boze burger vs. klimaatspijbelaar-strijd barste ook in Nederland los. Anno 2050 zijn we sociaaleconomisch niet achteruitgegaan, maar wel qua klimaat. Winnaar: boze burger. Pagina 42

Pagina 44

Scoor meer met een online winkel in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden vaktijdschriften online.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication