ACHTERGROND Anno 2050 lijkt het gemakkelijk terugkijken: de oplossingen voor ruimtelijke crises komen vanzelf als ICTbudgetten van overheden en bedrijven worden verhoogd van 25 naar 65 miljard euro per jaar, en research & development van 12 naar meer dan 20 miljard per jaar. Natuurlijk waren er in 2020 dromen over infrastructuurkostenbeperking. Bijvoorbeeld door intelligent assetmanagement (slimmer onderhoud), efficiënter mobiliteit organiseren via Mobility as a Service (MaaS), zelfrijdende voertuigen op de weg en het spoor (ATO) en slim systeemmanagement zoals ERTMS en hoogfrequent spoor. Maar dat de totale infrastructurele kosten slechts zo’n 8 procent stijgen terwijl de netwerken zo’n 7 procent uitbreiden, dat was wel een hele stoute droom. Met minder middelen meer maatschappelijke wensen inwilligen: innovatie ging ook gepaard met aanzienlijke betrouwbaarheidsverbeteringen – 20 miljard minder voertuigverliesuren en spoorpunctualiteit tot wel 95 procent – en 50 procent minder ongevallen. Het lijkt erop dat concrete technologische innovaties de mobiliteitsvraag verkleinen. Denk aan 3D-printen dat de vrachtvervoervraag vermindert, of verbeterde virtual en augmented reality die 25 procent luchtvaartafname bewerkstelligen. Technologische innovatie kon niet op zichzelf die gordiaanse knoop ontrafelen. Juist sociale samenwerking 42 verhoogde het functioneren van het infrastructuurnetwerk, zoals verkeerstromensturing over de Nederlandse wateren en vermindering van goederentransportkilometers dankzij leegvervoerreductie. Deze governanceverbetering gaat samen met bijvoorbeeld 10 procent scheepvaart-sluisnormtijdstijging en met een on time performance-groei in de luchtvaart van meer dan 20 procent. Technologische innovatie én samenwerken gingen zodoende gepaard met 50 procent economische groei en halveerde de CO2-uitstoot. 6. De Gemiste Boot Revolutie Dit scenario kenmerkt zich door het traag ontstaan van draagvlak voor milieubewust handelen: klimaatakkoorddoelen zijn niet behaald. De investeringskansen zouden kunnen liggen in het transformeren van bestaande infrastructuur. Bijvoorbeeld, is anticiperen op de combinatie van spoorkabels met elektrische laadinfrastructuur mogelijk, zonder niet te grote delen van het energienet te herdimensioneren? In 2020 wilden de Nederlandse Trumpen niet achteruitgaan op thema’s als mobiliteit, betrouwbaarheid en economie als dat leidt tot enkel stilstand in plaats van vooruitgang op klimaatgebied. De klimaatspijbelaars waren daarentegen overtuigd van verminderen: ‘Dat meer, meer, meer-denken is misschien leuk voor de NGINFRAmagazine Pagina 41

Pagina 43

Scoor meer met een web winkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication