Woonwijk Steenbrugge in Deventer Het grote aantal factoren dat meespeelt, maakt het bevorderen van sociale cohesie complex. Denk aan stedenbouwkundige structuren, landschap en recreatie, beeldkwaliteit, de overgang van openbare ruimte naar privé en de detaillering van de architectuur. Er moet dus over al deze zaken worden nagedacht. In de bovengenoemde MKBA is het lastig in algemene zin te becijferen welke feitelijke maatregelen je kunt nemen om die een tiende scorepunt te bereiken, zegt Horjus. ‘Voor iedere wijk is maatwerk nodig, afhankelijk van de lokale context, zwakten en kracht van een wijk. Wat je wel kunt zeggen is dat iedere wijk sociale infrastructuur moet hebben met verenigingen, basisscholen, horeca, et cetera.’ Toch verwacht hij dat het qua omvang en investering zeker haalbaar is voor een gemeente om die kleine verhoging te bereiken. Elementen die de sociale cohesie bevorderen zijn bijvoorbeeld gebouwen met een verhaal en geschiedenis. Horjus: ‘Een verhaal en bijzondere geschiedenis geeft mensen iets om zich mee te identificeren. In Deventer is storytelling ingezet in het stedenbouwkundig plan. Zo wordt betekenis gegeven aan de collectieve identiteit. Die stimuleert de sociale cohesie in de buurt.’ Dit naast de meer “voor de hand liggende” plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, zoals bankjes, speeltuintjes en een luifel aan de deur. De waarde van afzonderlijke ingrepen De complexiteit in het meten en verbeteren van de invloed van afzonderlijke ingrepen in combinatie met andere ingrepen, heeft haar weerslag op de methodiek van het onderzoek. Veldonderzoek hiernaar doen in de openbare ruimte is te ingewikkeld, zegt Horjus, want er blijft te veel ruis op de lijn. Om toch iets te kunnen zeg22 vakblad groen gen over de invloed van afzonderlijke maatregelen is een methode gebruikt die eerder in de jeugdzorg is gebruikt. Deze richt zich niet op een veelvoud aan onderzoeksdata, maar op de optelsom van subjectieve kennis en ervaring van betrokkenen bij wijkontwikkeling. ‘Dergelijke intersubjectieve beoordeling is bij gebrek aan data en kennis onzeker, maar je kunt op deze manier wel hypothesen stellen. Het blijft gutfeeling, maar wel van een aantal deskundigen op dit gebied en dat is meer waard dan de mening en ervaring van één deskundige1 . Toch mag je bij de bandbreedte van de cijfers best vraagtekens zetten.’ Rol gemeenten Bewoners als baathouders kunnen lang niet altijd meebeslissen, zegt Horjus. ‘De politiek zou wel moeten waken over het collectief belang.’ Hij zegt erbij dat dit voor gemeenten lastig kan zijn. ‘Veel zorgtaken bijvoorbeeld zijn bij gemeenten komen liggen. Door al die extra taken hebben diverse gemeenten moeite de begroting sluitend krijgen, met als gevaar kortetermijnpolitiek. Het onderzoek laat zien wat op de langere termijn een goede keuze is en helpt beleidskeuzes te onderbouwen. Ik hoop dat ons onderzoek de discussie op gang helpt, dat er naast bijvoorbeeld milieurapportage bij nieuwbouw ook rekening wordt gehouden met groen en de gezondheidseffecten daarvan, met sociale cohesie en de invloed daarvan op welzijn.’ Deventer neemt de resultaten mee in de planontwikkeling om het sociale domein en het “harde” domein aan één tafel te krijgen. De vraag is in hoeverre zijn deze cijfers toepasbaar op andere wijken? De cijfers zijn niet specifiek gekoppeld aan Deventer, maar aan de populatie waar dan ook in Nederland, aldus Horjus en Bos. Dat betekent dat dezelfde methodiek in principe op iedere wijk kan worden losgelaten. Pagina 21
Pagina 23Interactieve web rapport, deze relatiemagazine of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van e-tijdschriften.
Groen 6 2020 Lees publicatie 416Home