kende, wist ze ook de ‘sleutelfiguren’ te bereiken en te enthousiasmeren. In een vroeg stadium vreesde de gemeente dat het beheer van het vernieuwde groen extra kosten met zich mee zou brengen - kosten waar geen budget voor was. Overleg tussen de gemeente en andere projectpartners kostte in het begin veel tijd, maar leidde tot heldere afspraken onderling en met wijkbewoners. Na geslaagde vergroeningsactiviteiten werd de gemeente steeds hulpvaardiger en initiatiefrijker, waardoor uiteindelijk met haar hulp veel gerealiseerd is. Wijkbewoners wilden tijdens de eerste bijeenkomsten vooral andere zorgen bespreken. Er was weinig betrokkenheid bij het onderwerp. Studenten van de HAS Hogeschool onderzochten wat de communicatie blokkeerde. Hun advies was om informeler en meer buurtgericht te communiceren en te benadrukken dat mensen invloed op de eigen, directe leefomgeving konden uitoefenen. De wijk Waterhoef is informeel en gericht op samenwerken. Binnen de gemeente is ze daar uniek in. De communicatie werd hierop aangepast. Formele uitnodigingen werden vervangen door een marktkraam Partners in dit project zijn Topsector Tuinbouw en uitgangsmaterialen, provincie Noord-Brabant, Rabobank Hart van Brabant, Royal FloraHolland, De Groene Stad, Gemeente Oisterwijk, Wooncorporatie Leystromen, Mentorhulp Oisterwijk, Tuincentrum Bert Klerks en de Belvertshoeve. Het onderzoek is mogelijk gemaakt door bijdragen van de Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Oisterwijk en Woningcorporatie Leystromen en de belangeloze inzet van vele mensen in Oisterwijk. De volledige resultaten zijn te vinden in het rapport ‘Groen voor Grijs’.6 met koffie en thee op een veldje, bijeenkomsten in het wijkhuis door ‘tentmomenten’ in de buurt. Toen werden de buurtbewoners enthousiast. Resultaat: vergroende locaties en sociaal kapitaal Er werd vergroend volgens drie uitgangspunten. Allereerst moest de buitenruimte aantrekkelijk worden voor ouderen, met bijvoorbeeld goed beloopbare paden, bankjes, schaduw en aantrekkelijke en overzichtelijke beplanting. Bij gemeentelijke plannen voor het vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 43 Pagina 42
Pagina 44Interactieve internet spaarprogramma, deze presentatie of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van online weekbladen.
Stedelijk Interieur 1 2020 Lees publicatie 419Home