PROJECT | ONTWERP Pocketparks De renovatie van de Coolsingel is onderdeel van de aanpak van het gehele Rotterdamse stadscentrum. Onder de noemer ‘De Binnenstad als City Lounge’ zijn de afgelopen jaren al onder meer het stationsgebied, het Kruisplein, de Binnenrotte en de Lijnbaan onder handen genomen. Het groen heeft een centrale plek in de aanpak. Net als op die locaties krijgt de Coolsingel, op plekken waar geen looproutes of terrassen gepland zijn, zogenoemde pocketparks. Dit zijn kleine parkjes met groenvlakken en zitranden. Daarnaast krijgt de Coolsingel een vijfde bomenrij. De platanen helpen om hittestress te verminderen en verkeersgeluid te dempen. Op verschillende plekken zijn ook lagere bomen aangeplant, zodat het groen ook op ooghoogte zichtbaar is. ze tegen de vlakte. ‘Gelukkig werd er daarvoor een akkoord bereikt met de gebruikers’, zegt Maas. ‘Zodra er iets verandert in de verkeersdoorstroming op de Coolsingel, is dat merkbaar tot ver buiten de stad’ Het is niet de eerste keer dat de gemeente probeert om de menselijke maat en levendigheid terug te brengen in het gebied. In de jaren zestig en zeventig werd een aantal zwarte kiosken op de stoepen tegenover het oude postkantoor geplaatst. De laatste jaren waren de verwaarloosde gebouwtjes de gemeente een doorn in het oog. Ze blokkeerden de natuurlijke looproutes en pasten niet bij een boulevard die allure moet uitstralen. In februari van dit jaar gingen Doorstroming De Coolsingel was altijd een belangrijke verkeersader in Rotterdam. Niet alleen voor de bereikbaarheid van het centrum, maar ook voor de doorstroming. Met de nieuwe inrichting brengt de gemeente het aantal rijbanen voor auto’s op de Coolsingel terug van vier naar twee. Volgens projectmanager Sharon Meijer van de gemeente Rotterdam kan desondanks worden voorkomen dat in de toekomst opstoppingen ontstaan. ‘Uit een analyse blijkt dat ongeveer de helft van de automobilisten op de Coolsingel op doortocht was en niet de Coolsingel als bestemming had. Dat autoverkeer kunnen we alternatieve routes aanbieden. Een andere groep automobilisten maakt heel korte ritten, die zouden ook met het ov of de fiets kunnen reizen. Daar moeten we ze dan wel toe verleiden met goede voorzieningen, zoals de nieuwe brede fietspaden of het ruimte aanbod in deelvervoer.’ Meijer wijst op de verkeersbeperkingen die er door de bouwwerkzaamheden al zijn. Het verkeer kan alleen van noord naar zuid rijden. In oktober was de Coolsingel gedurende 3 weken zelfs helemaal afgesloten voor autoverkeer. ‘Het is tot nu toe niet een keer chaos geweest. Het lijkt erop dat mensen al gewend zijn aan de veel lagere capaciteit van de Coolsingel.’ Participatie Op de Coolsingel komen veel verschillende functies samen: het is een verkeersader, maar er is ook horeca en een groot aantal winkels. Er is ook een groot aantal operationele partijen dat gebruikmaakt van de Coolsingel. Bovendien ziet de gemeente Rotterdam in de binnenstad nog veel ruimte voor woningbouw, waardoor het aantal woningen op en rond de Coolsingel in de komende jaren sterk zal toenemen. ‘De Coolsingel kent dus een complex stakeholderveld met veel verschillende belangen’, vertelt Meijer. ‘Al die groepen hebben we vanaf het begin betrokken bij het project. Al heel vroeg hebben we een visie opgesteld voor de identiteit van het gebied: wat wil je bereiken en welke functies en uitstraling horen daarbij? Daarmee zijn we vervolgens ook in het participatietraject aan de slag gegaan.’ De herinrichting van de Coolsingel kent een aantal heel specifieke uitdagingen. ‘Een aantal factoren maakt de verlichting van het gebied complex’, vertelt Maas. ‘Uniformiteit in de verlichting is belangrijk, maar doordat het Coolsingelprofiel een aantal paviljoens heeft en 14 STEDELIJK INTERIEUR Pagina 13

Pagina 15

Heeft u een onderwijscatalogus, digi-magazine of internet onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: editie digitaal op uw website plaatsen.

Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home


You need flash player to view this online publication