verschillende rooilijnen, ontstaan er veel donkere ‘hoekjes’ die aangelicht moeten worden. Ook stelt de aanwezigheid van de trambanen extra eisen aan de verlichting. Tegelijkertijd willen we het aantal obstakels, waaronder lantaarns, op de Coolsingel verminderen. Uiteindelijk is het gelukt om dingen slim te combineren: een paal kan dienen voor verlichting, cameratoezicht en om een spandraad voor de tram aan te bevestigen. Dit soort oplossingen bereik je alleen door samenwerking tussen verschillende partijen’, zegt Maas. Meijer vult aan: ‘Wat heel erg heeft geholpen is dat de winkeliers op de Coolsingel goed georganiseerd zijn in een vereniging. Daardoor hadden wij een duidelijk aanspreekpunt. Ook voor praktische zaken zoals de bevoorrading van de winkels. Samen met de ondernemers hebben we scenario’s opgesteld voor hoe de expeditie in zijn werk zou kunnen gaan. Doe je dat via het fietspad, mag het over de stoep of ga je vrachtwagens juist weren? Door de juiste vragen te stellen, zijn we op werkbare oplossingen uitgekomen.’ Rotterdammers Een project als de Coolsingel staat of valt met het betrekken van de directe stakeholders. Toch is het belangrijk om de participatie breder te trekken, benadrukt Meijer. ‘Uiteindelijk is de Coolsingel van alle Rotterdammers. De renovatie wordt ook betaald van hun belastinggeld. In de hele stad zijn de ogen gericht op de Coolsingel. Inwoners willen weten wat er gebeurt en stellen terechte vragen. Dan is het belangrijk om hen ook te laten participeren. Dat gebeurt weliswaar op een andere manier dan bij bijvoorbeeld de winkeliers. De Rotterdammer kan ons Coolsingel Informatiecentrum bezoeken dat sinds het begin op de Coolsingel te vinden is. Hier draait het meer om informeren, zorgen dat er een plek is waar ze hun vragen kunnen stellen. Bij directe betrokkenen ga je – vaak letterlijk – aan de keukentafel zitten om vragen te beantwoorden of punten van zorg door te nemen.’ De renovatie van de Coolsingel is direct gestart na de Rotterdam Marathon van 2018. Volgens de planning zou de marathon van 2021 moeten kunnen starten en finishen op de nieuwe Coolsingel. ‘We liggen nog altijd op schema om die datum te halen’, zegt Meijer. Toch is de deadline door de coronacrisis op wat lossere schroeven komen te staan. ‘Een risico is dat niet alle materialen op tijd leverbaar zijn. Dat wordt spannend.’ vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 15 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een reisgids, turnpages of e-lesmateriaal? Gebruik Online Touch: lesboek online op uw website plaatsen.

Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home


You need flash player to view this online publication