E en groot deel van de Amsterdamse kades en bruggen verkeert in slechte staat en moet vervangen worden (zie kader). In het vorig jaar gepresenteerde actieplan bruggen en kademuren heeft de gemeente uiteengezet hoe ze deze monsterklus, die naar verwachting meerdere decennia in beslag neemt, denkt te klaren. Vanwege de omvang wordt gewerkt in blokken van 5 jaar. Het eerste staat in het teken van onderzoek naar de constructie en de manier van vernieuwen. Onderzoek en renovatie Dat bekent dat zowel onderzoek wordt gedaan naar de staat en aanpak als er gerenoveerd wordt, en de gevolgen van de stad zijn nu al tastbaar zijn voor bewoners, ondernemers en bezoekers, zegt woordvoerder Margreet Hoedjes. ‘Bijvoorbeeld Stand van zaken Amsterdam heeft 1800 bruggen en 600 kilometer kades en oevers in beheer. Binnen het actieplan bruggen en kademuren wordt de staat van 850 verkeersbruggen en 200 kilometer kademuur in het centrum en andere stadsdelen in kaart gebracht. Het grote deel hiervan zal niet door de test komen, verwacht de gemeente. In het meerjarig uitvoeringsprogramma besloot het college vooruitlopend op het actieplan tot en met 2023 al 27 bruggen en 800 meter kademuren te renoveren. 3800 meter kademuur wordt voorbereid op renovatie of vervanging. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 450 miljoen euro. op de Leliegracht, tussen Heren- en Keizersgracht, waar gewerkt werd en waar, volgens planning, vanaf volgend jaar vernieuwd wordt. Op een gedeelte van de Leliegracht is Op de Nieuwe Herengracht in Amsterdam werd groen aangelegd op een plek waar voorheen parkeerplaatsen waren. Beeld: gemeente Amsterdam vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 25 Pagina 24
Pagina 26Heeft u een tijdschrift, issuu of estudiegidsen? Gebruik Online Touch: jaarverslag digitaliseren.
Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home