NAAM VAN DE RUBRIEK Oude fundering aan de Jacob Catsstraat in Amsterdam. Sommige bruggen en kades zijn meer dan 100 jaar oud. Beeld: gemeente Amsterdam de gracht afgesloten voor het autoverkeer en zijn parkeerplaatsen vervangen door bloembakken. Op een ander gedeelte van de Leliegracht is de oude kademuur versterkt met een stalen damwandconstructie en gevuld met klei en zand. De kade van lijden onder het toegenomen gebruik en belasting, bijvoorbeeld door zwaar verkeer, waarvoor ze eigenlijk nooit gebouwd zijn, zegt Hoedjes. ‘In de hele stad onderzoeken we bruggen en kademuren om te weten in welke staat ze verkeren en wat de De oude kademuren en bruggen lijden onder toegenomen gebruik en belasting van de eenentwintigste eeuw de Leliegracht had het einde van de levensduur bereikt. Dat was te merken aan scheuren en vervorming van het metselwerk.’ De gemeente schakelde extern onderzoeker Pieter Cloo in om onderzoek te doen naar de Amsterdamse bruggen en kades. Het beheer van de werken is de afgelopen decennia verwaarloosd, concludeerde Cloo onder meer. Er was inderdaad sprake van reactief beleid, erkent de gemeente. Daarnaast speelt leeftijd een rol. De vaak 100 tot 150 jaar oude kademuren en bruggen hebben te restlevensduur nog is van de kademuur en brug. Op deze manier wordt de komende maanden en jaren steeds meer bekend over de opgave waar we als stad voor staan.’ Maatregelen die de afgelopen jaren bij een aantal bruggen en kademuren werden getroffen, zijn – naast de eerste vervangingen – het afsluiten voor het verkeer, het verplaatsen of verwijderen van parkeerplaatsen en het plaatsen van ondersteunende veiligheidsconstructies. Albert Jongsma, projectmanager kadevernieuwingsopgave: ‘We werken aan nieuwe kademuren op onder meer de Recht Boomssloot, de Oudezijds Achterburgwal (beiden onlangs afgerond, red.), de Herengracht en de Da Costakade (alle in of aan de rand van het centrum, red.). Daarnaast wordt er circa 3500 meter kademuur onderzocht en voorbereid om te worden vernieuwd. Ook staan er inmiddels 27 bruggen in de planning om vernieuwd te worden. Dat zijn onder meer de Bullebak, de Warmoesbrug en de Berlagebrug. Brug 108 over de Da Costagracht is bijvoorbeeld in 2018 gedeeltelijk vervangen.’ Innoveren en optimaliseren Het actieplan bouwt de gemeente op volgens vier doelen: 1 | het waarborgen van de veiligheid en functionaliteit van de bruggen en kademuren; 2 | het zorgen voor een functionerende stad gedurende de gehele opgave; 3 | het maken van een realiseerbare programmering voor de vervangingsopgave; 4 | het optimaliseren en innoveren van processen en werkwijzen. Vanwege de vele functies in de stad die deze opgave raakt, is het goed en blijvend functioneren gedurende de 26 STEDELIJK INTERIEUR Pagina 25
Pagina 27Voor folders, online archief en PDF's zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw reclamefolders.
Stedelijk Interieur 2 2020 Lees publicatie 420Home